اهمیت صادرات در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

محمد لاهوتی: در حال حاضر کمتر به صادرات و حمایت از تولید کالاهای ایرانی با محوریت صادرات پرداخته می شود، از سوی دیگر، نقشه راه و موضوعی که در کل اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده و باید اجرایی شود، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است که تولید درونزا و برون نگر را پیگیری می کند

محمد لاهوتی صبح امروز در اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال 97 با محوریت حمایت از کالای ایرانی گفت: موضوع حمایت از کالای ایرانی طوری مطرح می شود که قرار است گویا کالا تولید کرده و در داخل مصرف کنیم، در حالیکه کمتر به صادرات و حمایت از تولید کالاهای ایرانی با محوریت صادرات پرداخته می شود، از سوی دیگر، نقشه راه و موضوعی که در کل اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده و باید اجرایی شود، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است که تولید درونزا و برون نگر را پیگیری می کند. 

وی افزود: مخاطب بحث حمایت از کالای ایرانی را در سه گروه می توان تقسیم بندی کرد. در مرحله اول گروهی که مخاطب مهم نامگذاری به شمار می رود، دولت و به معنای عام آن حاکمیت است که باید شرایط را برای حمایت از کالای ایرانی فراهم کند، گروه دوم را فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تشکیل می دهند که باید با افزایش بهره وری به جامعه اطمینان دهند که کالای تولیدی آنها رقابتی و باکیفیت است. گروه سوم مخاطبان این شعار را مصرف کنندگان تشکیل می دهند که با حمایت از تولید داخلی و کمک به اشتغال جوانان، نقش آفرینی می کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اذعان داشت:اگر واحدهای کم ظرفیتی که امروز با ظرفیت پایین مشغول تولید هستند، به سطح استاندارد تولید برسند، این میزان تولید در داخل تقاضا نخواهد داشت و مشکلاتی که در بحث رکود و عرضه کالا بوجود آمده، تشدید می شود؛ لذا اینجا است که اهمیت صادرات و حمایت از تولید صادرات محور بیش از هر زمان دیگری می شود و بنابراین باید دولت به عنوان متولی فضای کسب و کار توجه به این موضوع را  در دستور کار قرار دهد. 

لاهوتی با تاکید بر اهمیت تلاش برای کاهش قیمت تمام شده گفت:اگر نتوانیم قیمت را در حد استاندارد بین المللی تنظیم کنیم، حضور در بازار پیرامونی امکان پذیر نیست؛ در حالیکه اگر صادرات رونق نگیرد، مشکلات تولید برطرف نمی شود؛ پس دولت باید حمایت خود را به تولیدکنندگانی معطوف کند که کالای صادراتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی دارند و از حمایت های غیرهدفمند و سلیقه ای فاصله بگیرد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: برای حمایت از تولید داخلی، سیاست های شکست خورده گذشته از جمله ممنوعیت و محدودیت و افزایش تعرفه ها، این روزها مطرح می شود؛ ولی موضوع اینجا است که اگر بخواهیم برای حمایت از کالای ایرانی و محقق کردن این نامگذاری با دیوار تعرفه و ممنوعیت در واردات به سمت تحقق این شعار و نامگذاری برویم، مجدد با شکست مواجه می شویم، چراکه محدودیت و ممنوعیت باعث می شود که قدرت رقابت بین واحدهای داخلی کم شود و فضا را به واردات غیررسمی راواگذار ميکنیم. دولت باید از سیاست های گذشته فاصله گیرد و در جهت اجرای سیاستهای اقتصادمقاومتی،  به سمت مقاوم سازي و افزايش رقابت پذيري صنایع حركت کند تا بتوان چشم انداز روشنی برای شعار حمایت از کالای ایرانی متصور شد

کد خبر 24064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =