تولید با نشان تجاری مشترک

شافعی با تأکید بر ضرورت گسترش همکاری های دو کشور خواستار تولید کالا با نشان تجاری مشترک و صادرات به کشورهای منطقه شد

در دیدار هیأت تجاری ایرانی با مقامات اقتصادی و تجاری مقدونیه که شب گذشته برگزار شد غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت گسترش همکاری های دو کشور خواستار تولید کالا با نشان تجاری مشترک و صادرات به کشورهای منطقه شد.

شافعی با اشاره به تسهیلات مالیاتی مقدونیه برای فعالان اقتصادی به منابع غنی نفت و گاز و معادن اشاره کرد و گفت ایران با وجود این ثروت های خدادادی در کنار زمین های کشاورزی و مدرن سازی، نوآوری و خلق مزیت های جدید، سرمایه گذاری و بهره وری از منابع انسانی، مدیریت خلاق، کارآمد و تحولگرا و توسعه بخش های تولیدی کارآمد که دارای قدرت رقابت هستند جایگاه مناسبی را در عرصه توسعه اقتصادی از آن خود کند.

وی در ادامه موقعیت مناسب جغرافیایی ایران را در منطقه مورد تأکید قرار داد و گفت این مزیت ها ایران را در منطقه به ارتباط اقتصادی با کشورهای منطقه نزدیک کرده است. به گفته وی شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی یا از ایران یا از نزدیکی ایران می‌گذرند و بر این اساس ایران با 15 کشور همسایه دارای مرز آبی و خاکی است.

در ضمن با برخورداری از بخش قابل توجهی از انرژی جهان، داشتن شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی مناسب جایگاه مهمی در میان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همچنین نقش بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان، شرایط منحصر به فردی را از آن ایران کرده است.

شافعی اعلام کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و مقدونیه نشان می دهد که تاکنون این دو کشور با داشتن ظرفیت ها و توانمندی های زیاد به خوبی از این ظرفیت بالا استفاده نکرده و لازم است با بهره گیری مناسب از فرصت‌ها و امکانات موجود، تحرکی در روابط اقتصادی ایجاد شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اتاق ایران، تقویت فعالیت‌های اقتصادی با مقدونیه را برپایه ظرفیت‌های موجود بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده است لیکن این امر محقق نخواهد شد مگر در پرتو دسترسی سهل تاجر به بازار کشور از طریق تعاملات شایسته بانکی، برقراری پرواز مستقیم، تسهیل در صدور روادید، ارائه معافیت های تعرفه ای، ارائه تسهیلات در زمینه حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی، تامین امنیت حمل و نقل، تسهیلات گمرکی و غیره.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران دارای بیش از 40 هزار عضو متشکل از فعالان برجسته اقتصادی کشور، 34 اتاق محلی و بیش از 200 تشکل وابسته است اعلام آمادگی کرد که جهت گسترش روابط بین دو کشور به ویژه از طریق تقویت همکاری های استانی از ارائه هیچ گونه مساعدتی دریغ نخواهد داشت.

شافعی ضمن اعلام توانمندی های بخش خصوصی ایران، گفت: بخش خصوصی آمادگی دارد در جهت همکاری و سرمایه گذاری مشترک با عاملان اقتصادی کشور مقدونیه در زمینه های فنی و مهندسی، احداث نیروگاه، جاده، پل، توسعه همکاری های کشاورزی، فن آوری اطلاعات، توسعه زیرساخت های کشتیرانی، صنعت هوایی و تأسیس پالایشگاه همکاری نزدیکی داشته باشد.

وی افزود که دو کشور همچنین می توانند در زمینه تولید و فرآوری محصولات نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و دارو، اکتشاف و استخراج معادن، دامپروری و پرورش دام و طیور، کاشت و تولید محصولات کشاورزی، میوه و تره بار، تولید انواع محصولات غذایی، تجهیزات ساختمانی، چوب، کائوچو، مواد غذایی و صادرات هر نوع کالای مجاز همکاری کند.

وی با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های عاملان اقتصادی ایرانی و عاملان اقتصادی کشور مقدونیه پیشنهاد کرد: بخش خصوصی دو کشور در راستای تولید کالا با نشان تجاری مشترک و صادرات به کشورهای اطراف از طریق تاسیس شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری مشترک همکاری کنند.

رئیس اتاق ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط تجاری دو کشور خواستار مساعدت و همکاری اتاق مقدونیه از طریق ارائه اطلاعات تجاری، شناسایی عاملان اقتصادی مرتبط، مشارکت و ترغیب تجار و بازرگانان به حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی یکدیگر، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری، ارائه قوانین و مقررات به روز و مستند شد.

کد خبر 24236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =