مازاد ارزی ۱۵ میلیارد دلاری در کشور

ورودی ارزی کشورمان اعم از نفتی و غیر نفتی بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار است در حالی که حجم واردات ما برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای ضروری کشور حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار است یعنی مازاد ارزی داریم

رییس کل بانک مرکزی با تأکید بر عملکرد مثبت بانک مرکزی در 5 سال گذشته درباره ثبات بازار ارز عامل اصلی افزایش قیمت دلار را در ماه های اخیر به دلیل تقاضای سنتی برای این ارز اعلام کرد و گفت: افزایش نرخ ارز در سه ماهه سوم در سال 96 آغاز شد اما در فصل زمستان تعدیل نشد که البته بیشتر این امر به دلایل غیراقتصادی بوده و به دلیل التهابات و فضاسازی هایی که به ویژه از خارج از کشور رخ داده ایجاد شد.

به گفته سیف که در برنامه نگاه یک شرکت کرده بود با توجه به وظیفه ای که بانک مرکزی در زمینه مهار نوسانات کوتاه مدت ناشی از هیجانات زودگذر در نرخ ارز دارد تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده است.

وی ادامه داد بازار ارز در کشور ما وابستگی بالایی به وجه نقد ارزهای خارجی دارد و به دلیل نبود کارت های اعتباری بین المللی و تقاضای اسکناس ارز هرگونه مشکل باعث می شود بازار دچار نوسان شود که همین موضوع تقاضا برای ارز و تبدیل دارایی را ایجاد کرد. سیف در ادامه با اشاره به ضرورت هدایت ارز در مسیرهایی مثل مصرف و واردات مورد نیاز کشور از هزینه کرد ارز برای قاچاق کالاهای ممنوعه انتقاد کرد و گفت منابع ارزی سرمایه ملی ما محسوب می شود و نباید به مصرف کالای قاچاق ممنوعه برسد.

سیف در ادامه با اشاره به تقاضای کاذبی که در فروردین ماه امسال به بازار ارز تزریق شد این موضوع را هدفمند دانست و گفت در هیچ سالی در نیمه فروردین التهاب در بازار ارز را شاهد نبودیم اما امسال این التهابات با حجمی بسیار کوچک و البته کاذب و هدفمند ایجاد شد. به گفته رییس کل بانک مرکزی بر این اساس و مطابق بررسی های صندوق بین المللی پول که معتقد بود ارز بین 4 هزار و 200 تا 300 تومان با متغیرهای اقتصادی ما تطابق دارد لذا اقدام به تک نرخی کردن ارز کردیم.

وی در ادامه با اشاره به این که از 22 فروردین تا کنون 3 میلیارد و 300 میلیون دلار ارز در کشور اختصاص یافته و بیش از 2 میلیارد دلار نیز تأمین شده گفت وقفه ای در تجارت خارجی کشور ایجاد نشده و کار به آسانی در حال انجام است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اعلام کردیم هر قیمت و معامله ای خارج از 4 هزار و 200 تومان برای دلار،​ قاچاق است و بنگاه های اقتصادی حساب و کتاب دارند و هیچ ممیز مالیاتی هم ارز بیش تر از 4 هزار و 200 تومان را نمی پذیرد.

سیف درباره نرخ های بیش از 4 هزار و 200 تومان بازار ارز گفت: مصارف کوچکی وجود دارد از جمله اینکه برخی مسافران ممکن است بخواهند بیش تر از هزار یورو که سهمیه ارزی مسافران است و با قیمت بیشتری تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات در شروع این طرح وجود دارد، افزود: ارزهایی از گذشته در دست برخی افراد است و ممکن است در فضاهایی به دور از کنترل نیروی انتظامی خرید و فروش هایی انجام شود.

سیف گفت: باید فضای اقتصادی کشور را از اقدامات خلاف و مشابه پولشویی پاک کنیم و این مدلی است که در جهان از آن استفاده می شود و باید هویت خرید و فروش کنندگان ارز مشخص باشد.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف نیازهای ارزی دانشجویان، مسافران و بیماران از دغدغه های ما بود که تا حدودی تعیین تکلیف شدند و هر قدر جلوتر برویم طرح تکمیل تر می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشکلات مهم حل شده و مشکلات جزیی باقی مانده است، گفت: مسافرت مسافران به خارج از کشور در کشورمان بیش از حد معمول است و باید متعادل شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تخصیص منابع ارزی بهینه شود، افزود: منابع و مصارف ارزی کشورمان از تعادل خوبی برخوردار است و ورودی ارزی کشورمان اعم از نفتی و غیر نفتی بالغ بر 90 میلیارد دلار است در حالی که حجم واردات ما برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای ضروری کشور حدود 70 تا 75 میلیارد دلار است یعنی مازاد ارزی داریم.

کد خبر 24264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =