تنوع کانال های ارزی ضامن ریسک کمتر

به گفته آرش شهرآیینی کاهش وابستگی ما برای نقل و انتقالات مالی به دبی یک ضرورت بود که البته بانک مرکزی این موضوع را مدنظر قرار داده و راهکار تنوع بخشی به کانال های انتقال مالی را مطرح کرده است

  مریم خورشیدی-در پی کارشکنی های امارات در نقل و انتقالات ارزی یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی اعلام کرده است که به دلیل تحریم ها و محدودیت هایی که برای ایران در امارات وجود دارد، بناست روابط ارزی ایران با قطر گسترش پیدا کند. اما این اقدام چقدر می تواند به کمک ایران بیاید موضوعی است که اگزیم نیوز با آرش شهرآیینی، عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در میان گذاشته است.  آرش شهرآئینی با اشاره به اینکه امارات در سالهای اخیر نه تنها در حوزه نقل و انتقالات مالی بلکه در بخش های دیگر نیز کارشکنی داشته، گفت: کاهش وابستگی ما برای نقل و انتقالات مالی به دبی یک ضرورت بود که البته بانک مرکزی این موضوع را مدنظر قرار داده و راهکار تنوع بخشی به کانال های انتقال مالی را مطرح کرده است.

 وی افزود: یکی از اصول مدیریت ریسک تنوع داشتن کانال های ارتباطی است و هرچه در مسیر توسعه تعاملات، کانال های بیشتری را داشته باشید در مقابل ریسک ایمن تر خواهید بود.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات در مورد انتخاب قطر بعنوان مورد جایگزین برای قطر، وزارت امور خارجه را شایسته پاسخ دهی دانست و اذعان داشت: تفسیر این انتخاب به لحاظ اینکه تا چه اندازه تاکتیکی کوتاه مدت و یا استراتژیک است به عهده وزارت امور خارجه است ؛ اما شخصا اعتقاد دارم بر اساس  ریسک های اقتصادی- سیاسی قطر در عین داشتن منافع در پروسه تعاملات اقتصادی با ایران، منافع زیادی نیز در تعاملات خود با آمریکا و عربستان دارد و قرار دادن همه تخم مرغ ها در یک سبد کار بدون خطری نبوده و نیست.

شهرآئینی عمان را به لحاظ رابطه سیاسی بلند مدت گزینه بهتری به نسبت قطرو امارات برای این تصمیم دانست واما خاطر نشان کرد: البته بازارمالی عمان به لحاظ زیرساخت های مالی در مقایسه با امارات و قطر توسعه یافته نیست.

 به گزارش اگزیم نیوز چندی پیش یک مقام ارشد بانک مرکزی از گسترش روابط ارزی ایران و قطر خبر داد و گفت: چند بانک ایرانی نزد بانک ملی قطر حساب باز کرده‌اند و مبادلات حواله‌های ارزی از این مسیر انجام می‌شود؛ تغییر شرکای ارزی کشور با توجه به محدویت‌ها و تحریم‌های اعمال شده در امارات انجام می گیرد و با توجه به مشکلاتی که برای نقل و انتقال ارز با دبی به وجود آمده است، روابط ارزی با کشور قطر گسترش می‌یابد.

وی افزود: تاکنون بانک‌های ملی و پارسیان نزد بانک ملی قطر حساب باز کرده‌اند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بانک صادرات نقش جدیدی را در حوزه حواله‌های ارزی بر عهده خواهد گرفت. این مقام مسوول بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با این تصمیم، قطر خلأ دبی را در گلوگاه ارزی کشور پرکرده و به هاب ارزی ما تبدیل می‌شود، گفت: تلاش ما این است که این اتفاق بیفتد.

وی گفت: این تصمیم مستلزم نگاه جامع بانک مرکزی به موضوع است چرا که خطر چرخش به سمت عربستان و امریکادر مورد کشورهای مطرح شده وجود دارد.

 

 

.

کد خبر 24270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =