از سرگیری روابط ۷ میلیاردی با کردستان عراق

در گذشته روابط اقتصادی ایران با کردستان عراق بالغ بر ۷ میلیارد دلار روابط اقتصادی در سال داشت و با پایان حضور داعش در عراق به نظر می رسد دو طرف در تلاشند تا بار دیگر روابط خود را از سر بگیرند

صبح امروز همایش فرصت های اقتصادی ایران و عراق در اربیل برگزار شد. به گزارش اگزیم نیوز در این همایش که با حضور فعالان اقتصادی دو طرف و اعضای اتاق های بازرگانی ایران و اربیل برگزار شد وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به همراه تعدادی از وزرای عراق و کردستان عراق و سفیر ایران در عراق حضور داشتند.

به گفته شریعتمداری توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان مهمترین هدف این همایش است که می تواند به ساختارمند کردن روابط اقتصادی دو طرف منتهی شود.

بررسی ها نشان می دهند که حضور داعش در عراق یکی از مهمترین موضوعاتی است که روابط اقتصادی دو طرف را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است چراکه در گذشته دو طرف بالغ بر 7 میلیارد دلار روابط اقتصادی در سال داشتند. با این حال با پایان حضور داعش در عراق به نظر می رسد دو طرف در تلاشند تا بار دیگر روابط خود را از سر بگیرند.

کارشناسان معتقدند توسعه روابط با کردستان عراق می تواند زمینه های روابط اقتصادی با سایر مناطق این کشور را فراهم کند. این در حالی است که توسعه روابط هم از ابعاد صادرات کالا و هم خدمات برای دو طرف قابل تصور است. به عقیده فعالان صادرکننده ایران در گذشته بسیاری از محصولات مورد نیاز کردستان عراق را تأمین می کرد که از آن جمله می توان به انواع محصولات کشاورزی، سیمان، کاشی و سرامیک و مواد پتروشیمی اشاره کرد که این پروسه می تواند بار دیگر آغاز شود.

در این رابطه عبدالله صالح، مدیرکل دفتر روابط دولت اقلیم با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و عراق در اقلیم که با حضور استاندارها و روسای اطاق‌های بازرگانی عراق و منطقه کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، در تلاش است موانع فعالیت تجار ایرانی در منطقه کردستان عراق و سایر بخش‌های عراق را شناسایی و برطرف سازد.

وی افزود: این انتظار را داریم که بتوانیم به دوره قبل از داعش برگردیم چون بر این باور هستیم که این توان بعد از پایان نبرد با داعش و به خصوص آغاز دوران بازسازی در عراق و منطقه وجود دارد و ایران به عنوان شریک اقتصادی ما می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این راستا داشته باشد.

مرتضی عبادی در ادامه افزود: مشارکت استانداران جمهوری اسلامی و جلسات کاربردی آنها  با همتایان عراقی در این همایش از ویژگی های این دوره از همایش اقتصادی است  که می تواند در ساماندهی بازارچه های مرزی و روانسازی مقررات و توسعه روابط تجاری و بازرگانی استان های همجوار تاثیرگذار باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران گفت: استانداران اربیل، سلیمانیه، دهوک، حلبچه و روسای اداره گرمیان و راپرین  و همچنین اتاق های بازرگانی و فعالان اقتصادی آن مناطق نیز دراین دوره از همایش اقتصادی حضور دارند.

عبادی افزود:  مقامات حکومتی و فعالان  خصوصی استان های بغداد، نینوا، کرکوک نیز از جمله دعوت شدگان برای همایش اقتصادی اربیل هستند.

کد خبر 24305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =