رشد ۲۳ درصدی صادرات ایران به آفریقا

فرزاد پیلتن: صادرات ایران به کشورهای قاره آفریقا در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ، ۲۳ درصد رشد داشته است

مدیرکل دفتر بازرگانی آفریقا و کشورهای عربی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: صادرات ایران به کشورهای قاره آفریقا در سال 96 نسبت به سال 95 ، 23 درصد رشد داشته است.

فرزاد پیلتن افزود: این موضوع به این دلیل است که در دو سال گذشته سعی کردیم از طریق اعزام هیأت‌های تجاری، بازاریابی به ویژه در هیأت‌هایی که همراه وزیر امور خارجه به 7 کشور آفریقایی سفر کردند، زمینه‌های لازم را برای گسترش تجارت با کشورهای آفریقایی فراهم آوریم.

مدیرکل دفتر بازرگانی آفریقا و کشورهای عربی سازمان توسعه تجارت افزود: افزایش همکاری‌های نمایشگاهی موجب شد تا شناخت دو طرف از نیازها و توانمندی‌های یکدیگر بیشتر شود.

پیلتن در تشریح دلایل عدم رغبت دو طرف به افزایش تعاملات تجاری، گفت: در تمام سالهای گذشته تجار ایرانی شناخت درستی از نیازهای کشورهای آفریقایی نداشته‌اند و در عین حال کشورهای آفریقایی نیز شناختی‌ از توانمندی‌های ما در حوزه‌های مختلف تولیدی به دست نیاوردند.

وی درباره عملکرد سازمان توسعه تجارت در حوزه گسترش روابط با آفریقا، اذعان کرد: بحث صادرات به کشورهای مختلف فقط با مسئولیت سازمان توسعه تجارت نیست و در واقع این سازمان نقش یک نهاد هماهنگ‌کننده را بازی می‌کند و توسعه صادرات نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی مانند مسائل گمرکی، استاندارد، حمل‌ونقل، نمایشگاه و ایجاد نمایندگی‌ها، دفاتر فروش و اتاق‌های بازرگانی دو طرفه است.

مدیرکل دفتر بازرگانی آفریقا و کشورهای عربی سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت وظیفه دارد تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در راستای گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای دیگر را جمع‌بندی کند؛ در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم.

پیلتن در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه نوع محصولاتی در بازار کشورهای آفریقایی مشتری دارد، گفت: ایران تا به حال توانسته مشتق‌های نفتی، پتروشیمی، محصولات پلاستیکی و مصالح ساختمانی را به کشورهای آفریقایی صادر کند؛ همچنین در کشورهای همچون ساحل عاج، اتیوپی، الجزایر، زمینه خوبی برای صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی دارد و در آینده امکان تقویت این حوزه در کشورهای مختلف آفریقایی از استعداد خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: کشور آفریقای جنوبی نیز محصولاتی مانند خرما، پسته، شکلات، رب گوجه فرهنگی و ماکارانی ما را تا به حال به خوبی وارد کرده است.

مدیرکل دفتر بازرگانی آفریقا و کشورهای عربی سازمان توسعه تجارت در تشریح مشکلات پیش‌روی گسترش صادرات به کشورهای آفریقایی گفت: مشکلاتی از قبیل نبود یک سیستم حمل‌ونقل دریایی، عدم شناخت طرفین تجاری از یکدیگر، بالا بودن هزینه‌های صادرات و بازاریابی، نبود دفتر شرکت‌های ایرانی در قاره آفریقا و اقتصادی نبودن هزینه‌های حمل و نقل و هتلینگ برای تجار ایرانی از مسائلی است که موجب شده تا تجارت با آفریقا رشدی را که پیش‌بینی می‌شد، کسب نکند.

پیلتن بیان کرد: یکی از دلایل دیگر ضعف مالی کشورهای آفریقایی است و در این رابطه ذهنیت منفی در شرکت‌های ایرانی در مورد مسائل مالی آفریقا وجود دارد که باید گفت بخشی از ذهنیت درست و بخش دیگر آن اشتباه است.

وی افزود: از طرف دیگر عدم ثبات سیاسی و تنش‌های بالا، فساد اداری موجب شده تا جو بی‌اعتمادی نسبت به آفریقا در کشورمان شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر بازرگانی آفریقا و کشورهای عربی سازمان توسعه تجارت با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی و سفر وزرای مختلفی دو کشور به یکدیگر، تصریح کرد: عواملی همچون افزایش شناخت دو طرف از نیازها و توانایی‌های یکدیگر، ایجاد زیرساخت‌های مناسب چون حمل ونقل، روابط بانکی و کمک به شرکت‌های ایرانی برای استقرار در کشورهای آفریقایی و همچنین پررنگ شدن حضور تجار ایرانی در نمایشگاه‌های قاره سیاه و تقویت اتاق بازرگانی دو طرف می‌تواند، موجب افزایش تجارت بین دو طرف خواهد شد.

پیلتن در پایان یادآور شد: در نهایت یک اهتمام جدی در همه دستگاه‌های مرتبط تجاری می‌تواند، موجب آغاز فصل جدیدی در روابط تجاری ایران با کشورهای آفریقایی شود.

کد خبر 24310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =