ضرورت رفع ابهام در دستورالعمل های حوزه صادرات

به گفته محمد لاهوتی اگر صادرکنندگان بر اساس نرخ تثبیت شده ارز، معامله کنند دچار مشکل خواهند شد و این موضوع در حالی است که صادرکنندگان کالای صنعتی، کشاورزی و سایر کالاها در یک ماهه سال ۹۷ تراز تجاری را ۶۰۰ میلیون دلار مثبت کرده اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص دستورالعمل های تبدیل ارز صادراتی گفت: دستورالعمل های تعیین تکلیف ارز صادراتی، راهکار اجرایی مشخصی برای این مساله ارائه نداده است و آنچه بیش از هر مساله دیگر مورد اختلاف است موضوع نرخ توافقی بخشی از تصفیه تعهد ارزی است که در بخشنامه ها آمده و باید صادرکننده به واردکننده به صورت مستقیم واگذار کند که هنوز مبهم است.

محمد لاهوتی با بیان اینکه اگر صادرکنندگان بر اساس نرخ تثبیت شده ارز، معامله کنند دچار مشکل خواهند شد، گفت: این موضوع در حالی است که صادرکنندگان کالای صنعتی، کشاورزی و سایر کالاها که طی سه تا چهار ماه گذشته توانسته اند حداقل رشد 70 -60 درصدی در صادرات را ایجاد کنند و در یک ماهه سال 97 تراز تجاری را 600 میلیون دلار مثبت کنند.

وی در مورد خطر حبس منابع ارزی صادرکنندگان در خارج از کشور گفت:عموما صادرکننده فعال منابع مالی محدودی دارد که نمی تواند آن را حبس کند اما اگر مشکلات مطرح شده ادامه داشته باشد و ضرر کند، صادرات را متوقف می کند و در این میان این اقتصاد کشور است که لطمه می بیند.

 لاهوتی بیان داشت: ثبات نرخ ارز همواره از وعده های انتخاباتی مهم دولت ها بوده و به نظر می رسید که دولت یازدهم عزم جدی برای این منظور به کار بسته بود اما به دلایلی از جمله عدم توانایی سیستم مالی در حفظ ثبات نرخ ارز این تصمیم به تعویق افتاد.

لاهوتی خاطر نشان کرد: شرایط نا به سامان ارزی مورد تایید هیچ یک از فعالان و یا کارشناسان اقتصادی نبوده ونیست؛ اینکه نرخ ارز اسما اعلام و تک نرخی اطلاق شود کافی نیست و شرایطی که این جریان به وجود می آورد، منجر به توقف فعالیت های اقتصادی می شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: زمانی که پاسخگوی همه تقاضا ها در بازار باشیم می توان نرخ موجود را تک نرخی خواند؛ وقتی بانک مرکزی لیست 29 قلم را اعلام و تخصیص ارز را تنها در این مسیر پیش بینی می کند، نشان می دهد که تقاضاهای دیگر در بازار بدون پاسخ خواهد ماند؛ اعم از اینکه این رویه را تک نرخی، ممنوعیت و یا قاچاق بگذاریم، این وضعیت به تشکیل بازار سیاه منجر خواهد شد.

وی در خصوص جایگزین کردن ارزهای دیگر به جای دلار در معاملات گفت: با توجه به تحریم های آشکار و پنهانی که علیه کشور در جریان است، عملا معاملات ارزی کشور بر اساس واحدهای دیگر انجام می شود. هرچند هدف گذاریها بر اساس دلار صورت می پذیر اما به عقیده من ما نیازمند یک نوع یکسان سازی در سیاست ها و عملکرد دولت هستیم.

 لاهوتی افزود: دلار در برخی معاملات کشور مانند نفت، سکه ...گریز نا پذیر است اما می توان در بودجه و آمارهای مرتبط به آن به صورت هماهنگ یورو راجایگزین دلار کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موضوع تبدیل نرخ ارز گفت: شکی نیست که مساله تفاوت تبدیل نرخ ارز در مبادلات بین دلار و یورو تاثیر خود را بر قیمت ها خواهد گذاشت اما در بحث های آماری تفاوتی نخواهد داشت؛ نکته با اهیمیت در این میان این است که هرگاه تعامل با یک واحد پولی به مشکل برخورد باید بتوان بر اساس واحد های پولی موجود با کمترین هزینه هدف گذاری کرد و مطابق با این هدف گذاری به صورت هماهنگ برنامه ریزی کرد.

 

 

 

کد خبر 24320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =