پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی میان ایران و صربستان

مدیر کل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی با کشور صربستان، ۳۰ الی ۳۱ خرداد ماه سال‌جاری، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و راسیم لیاییچ، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت گردشگری و ارتباطات جمهوری صربستان در شهر بلگراد خبر داد

مدیر کل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی با کشور صربستان، 30 الی 31 خرداد ماه سال‌جاری، با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و راسیم لیاییچ، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت گردشگری و ارتباطات جمهوری صربستان در شهر بلگراد خبر داد.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، بهروز الفت، گفت: اجلاس کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور در گذشته منجر به انعقاد برخی قراردادهای مهم اقتصادی (موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، یادداشت تفاهم همکاری های اعتباری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و آژانس توسعه صربستان و مونته نگرو و یادداشت تفاهم سند همکاری دو کشور) و بازپرداخت بدهی 1.7 میلیون دلاری سازمان پست و تلگراف و تلفن صربستان به شرکت مخابرات ایران گردید، که به عنوان نقطه عطف ارتقای سطح روابط تجاری و بازرگانی دو کشور محسوب می گردد.

وی افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 1396  به 23 میلیون دلار بالغ گردیده که از این میزان 12 میلیون دلار سهم صادرات ایران به صربستان و 10.8  میلیون دلار واردات ایران از صربستان بوده است. عمده اقلام صادراتی کشورمان به صربستان شامل: خرما، روغن پایه معدنی، پلی استیرن، ظروف شیشه ای و پسته است.

الفت اظهار داشت: زمینه‌هایی همچون انرژی (نفت، گاز و مواد پتروشیمی)، مواد معدنی (آهن، مس، آلومینیوم و قطعات آنها)، مواد غذایی و خشکبار، قطعات خودرو و لاستیک، ماشین آلات کشاورزی و قطعات آنها، فرآورده های کشاورزی و دامپروری (دانه های روغنی، گوشت و داروهای دامی)، لوازم بهداشتی و آرایشی و شوینده‌ها، مصالح ساختمانی و شیر آلات صنعتی، فرآورده‌های پزشکی (مشتقات خونی و آنتی سرم‌ها) از مهم‌ترین محورهای همکاری میان ایران و صربستان به شمار می‌آیند.

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا افزود:  ظرفیت همکاری دو کشور در بخش های زیربنایی، سرمایه گذاری‌های مشترک، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت نیروگاه، ساخت پالایشگاه، کشتی سازی، انرژی، احداث خطوط لوله نفت و گاز، راه سازی، تونل سازی و صنایع سنگین و سبک، ماشین آلات، قطعه سازی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی وجود دارد و همچنین در بخش گردشگری  ایران (جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی) و بخش گردشگری صربستان (جاذبه های تاریخی، خرید ارزان از کشورها، جاذبه‌های توریستی، توریسم سفر رودخانه‌ای با قایق های لوکس و سفر 10 روزه با قطار سریع السیر به بوداپست) توریسم ورزش، توریسم سلامت ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد.

الفت تشریح کرد: با توجه به اینکه همکاری های خوبی در حوزه کشاورزی در جریان است و تجارت بذر، سموم و محصولات کشاورزی، ماشین آلات و ابزار کشاورزی و تبادل دانش فنی در اولویت همکاری‌های دو کشور قرار دارد، تاکید بر ضرورت تقویت این همکاری ها به منظور توسعه و گسترش همکاری ها مورد نیاز است.  مهمترین بخش همکاری های دو کشور در عرصه کشاورزی است و 20درصد از صادرات صربستان به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی استفاده از تکنولوژی و انتقال دانش فنی و خط تولید و بسته بندی تولید گوشت قرمز،  تازه نگهداشتن میوه هایی چون پسته، تمشک، شاتوت و توت فرنگی، ارتقای تولید روغن دانه آفتابگردان را از طرح‌هایی عنوان کرد که می‌توانند به صورت همکاری مشترک انجام گیرند.

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا اظهار داشت: اسناد همکاری‌های ورزشی، حمل و نقل هوایی و قرنطینه گیاهی و حفظ نباتات میان دو کشور در زمان برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به تحریم‌ها و ناملایمات ناشی از جنگ‌های منتهی به فروپاشی یوگسلاوی سابق و مشکلات پس از اعلام استقلال کوزوو در صربستان گفت: این کشور دوران بسیار سختی را تجربه کرده و هم اکنون برای بازسازی نیاز شدید به سرمایه گذاری خارجی دارد. حجم صادرات این کشور در سال 2016 بالغ بر 15 میلیارد دلار و حجم واردات آن 19 میلیارد دلار بوده لذا با احتساب حدود 4 میلیارد دلار کسر تجاری می توان این کشور را یک کشور وارداتی نامید. همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و صربستان متاثر از تحولات سیاسی آن کشور از افت و خیزهای محسوسی برخوردار بوده است.

گفتنی است، صربستان از جمله کشورهای منطقه بالکان غربی است که وابسته به منابع انرژی روسیه است و سالانه در حدود 2میلیارد دلار از روسیه واردات انجام می دهد. در این زمینه  نیاز خود را از طریق گازپروم روسیه تامین می نماید و برای تامین گاز، پلیمر، مواد پتروشیمی و قیر از جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی نموده است.

کد خبر 24353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =