شرکت های اروپایی در انتظار تصمیم ترامپ

آنطور که عرب نیوز یک پایگاه خبری در عربستان اعلام کرده شرکت های خارجی و اروپایی ها منتظر تصمیم ترامپ مانده اند تا ببینند باید چه تصمیمی برای تداوم همکاری های خود با ایران بگیرند

پنج روز تا زمان اعلام نظر ترامپ برای باقی ماندن در توافق برجام باقی است و آنطور که عرب نیوز یک پایگاه خبری در عربستان اعلام کرده شرکت های خارجی و اروپایی ها منتظر تصمیم ترامپ مانده اند تا ببینند باید چه تصمیمی برای تداوم همکاری های خود با ایران بگیرند. شرکت های هواپیمایی مدرن همچون بوئینگ و ایرباس و ... شرکت های تولیدکننده خودرو همچون رنو، پژو و فولکس واگن و شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز همچون توتال فرانسه همگی از جمله شرکت هایی هستند که در انتظار تصمیم ترامپ برای تداوم همکاری با ایران هستند.

به گزارش عرب نیوز از یک سو همکاری با ایران برای این شرکت ها میلیاردها دلار سود را به صورت سالانه تضمین می کند و از طرف دیگر عدم پایبندی به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام می تواند زیان های زیادی را برای این شرکت ها به همراه داشته باشد.

این گزارش می افزاید تقریبا تمام شرکت های چندملیتی و یا بانک ها در انتظار تصمیم آمریکا نشسته اند و به عقیده برخی کارشناسان این تصمیم می تواند چالش های جدی را در برابر این شرکت ها ایجاد کند. این تصمیم حتی اگر الزام آور نباشد اما می تواند باعث نگرانی شرکت هایی شود که ماه ها است تلاش کرده اند تا روابط خود را با ایران بعد از قرارداد 2015 از سر بگیرند.

با این حال تهدیدهای ترامپ در ماه های اخیر توانسته در ایجاد تردید و ترس برای شرکت های خارجی نقش موثری را ایفا کند. به عقیده برخی کارشناسان شرکت هایی که ریسک فعالیات آنها در صورت سرپیچی از فرمان ترامپ پایین است از همکاری با ایران خارج نخواهند شد و احتمالا برخی شرکت ها نیز قادر خواهند بود با آمریکا به توافق رسیده و از محدودیت های این تصمیم مستثنی شوند.

ایران یک بازار 80 میلیون نفری را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده و این موضوع برای بسیاری از شرکت های دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است به خصوص آن که بسیاری از این شرکت ها در گذشته نیز در ایران فعال بوده اند. در دسامبر 2016 ایران با شرکت بوئینگ قراردادی امضا کرد تا در قبال دریافت 19 میلیارد دلار 100 فروند هواپیمای مسافربری در اختیار ایران قرار دهد و قرار بود تحویل این هواپیماها تا سال 2025 به پایان برسد.

این توافق یکی از بزرگترین توافقات یک شرکت آمریکایی با ایران بعد از انقلاب محسوب می شود و به همین دلیل نگرانی های زیادی برای توقف تعهدات این شرکت آمریکایی بعد از خروج آمریکا از برجام وجود دارد.

ایرباس دیگر شرکت هواپیمایی فرانسه نیز به نظر می رسد با توجه به واردات 10 درصد از هواپیماهای تولیدی خود از ایالات متحده، بدون اجازه آمریکا آب نمی خورد و منتظر تصمیمات آمریکا خواهد ماند. این شرکت پیشتر دو A330-200 و یک A321 را به ایران تحویل داده است.

شرکت توتال دیگر شرکت فرانسوی است که یک قرارداد 5 میلیارد دلاری را سال گذشته با ایران امضا کرد. این شرکت سال 2008 از ایران خارج شد و بازگشت آن یک موفقیت بزرگ برای ایران محسوب می شد اما هنوز فعالیت جدی از طرف این شرکت دیده نشده است. پاتریک پویان در ماه فوریه از ترامپ خواسته بود به این توافق احترام بگذارد. وی به فایننشیال تایمز گفته اگر چارچوب و قوانین بازی تغییر کند، البته باید دوباره ارزیابی شود.

شرکت خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن نیز که در سال 2016 به توافق رسید تا سالانه یک کارخانه تولید 200 هزار خودرویی در ایران بسازد اما هنوز این تصمیم را عملی نکرده است.

در همین حال، گروه خودروساز فرانسوی خودروی رنو امضا قرارداد 778 میلیون دلاری برای ساخت 150 هزار خودرو در سال در یک کارخانه خارج از تهران را امضا کرده است اما این شرکت در بیانیه ای اعلام کرده بر وضعیت دیپلماتیک ایران نظارت کامل دارد.

از طرفی فولکس واگن که صادرات خودرو به ایران را آغاز کرده در بیانیه ای اعلام کرد: در حال حاضر ما در حال بررسی و بررسی توسعه محیط سیاسی و اقتصادی در منطقه هستیم و فولکس واگن به تمام قوانین ملی و بین المللی و مقررات صادرات پیوسته است.

در این بین برخی شرکت های اروپایی نیز خواستار معافیت از تصمیمات ترامپ در قبال ایران شده اند و می خواهند مجموعه ای از معافیت ها برای شرکت های اروپایی که در زمینه های استراتژیک تجاری و سرمایه گذاری با ایران در ارتباط هستند در نظر گرفته شود.

کد خبر 24355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =