تشکیل کارگروه برای شناسایی متقاضیان واقعی ارز

دولت به دنبال شناسایی گروه هایی است که واقعا به ارز نیازدارند و به همین دلیل در حوزه هایی مانند کالاهای اساسی و دارو با اختصاص یارانه ۴۰۰ تومانی به ازای هر دلار آمریکا، قیمت این ارز را در رقم ۳ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت کرده است

افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر در بازار سیاه ارز باعث بروز نگرانی هایی شده است. رییس جمهور، رییس بانک مرکزی،سخنگوی دولت و بسیاری از افراد کابینه می گویند ارز به اندازه کافی در کشور وجود دارد و کمبود ارزی در کار نیست. حتی آنطور که دیروز نوبخت در گفتگو با صدا و سیما گفته در حدود 30 میلیارد دلار مازاد تراز تجاری با احتساب نفت در کشور وجود دارد.

از طرفی رشد قابل توجه بهای ارز و مواد معدنی و افزایش صادرات بسیاری از محصولات در چند ماه اخیر باعث شده تا منابع ارزی به میزان کافی وجود داشته باشد اما متأسفانه رفتار سوداگرانه در این بازار هنوز وجود دارد. در این بین دولت با تأکید بر ضرورت رفع نیازهای ضروری کشور و برای جلوگیری از رشد بی معنی قیمت ها از محل ارز با تعیین قیمت 4 هزار و 200 تومان برای دلار سعی کرده از رشد افسارگسیخته قیمت ها جلوگیری کند که به عنوان یک سیاست کوتاه مدت سیاستی قابل قبول است و البته لازم است تا با اتخاذ سیاست های جدیدتر و بلندمدت تر بتواند بازار را به تعادل برساند.

در این رابطه رییس سازمان برنامه  و بودجه معتقد است دولت به دنبال شناسایی گروه هایی است که واقعا به ارز نیازدارند و به همین دلیل در حوزه هایی مانند کالاهای اساسی و دارو با اختصاص یارانه 400 تومانی به ازای هر دلار آمریکا، قیمت این ارز را در رقم 3 هزار و 800 تومان تثبیت کرده است. به این ترتیب دولت 3 تریلیون تومان یارانه سود برای بخش های مهم اقتصادی کشور در نظر گرفته است.

نوبخت با اشاره به سامانه نیمای بانک مرکزی می گوید چون هنوز نیاز برخی متقاضیان شناسایی و وارد سیستم نشده است گفت وضعیت بیماران، دانشجویان و مسافران مشخص شده ولی هنوز سایر گروه هایی که به ارز احتیاج دارند معلوم نیست که البته با ایجاد کارگروهی قرار است موارد نیاز ارزی شناسایی و به مدل جدید ارزی اضافه شود.

به گفته نوبخت برخی از گروه های نیازمند به ارز ، با رقم فعلی تعیین شده با ارز 4200 تومان قادربه رفع نیازهای خود نیستند و ازآنجا که ما هیچ بازار قانونی و رسمی غیر از بازار فعلی را به رسمیت نمی شناسیم ، بنابراین ما موظف به تامین نیاز این گروهها نیز هستیم و درتلاشیم تا این مشکلات به زودی رفع شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته قدرت پول ملی ما با نرخ دلاری که کالاها به کشور وارد می شود سنجیده می شوند و نه موارد جزئی که در خیابان خرید و فروش می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه منابع ارزی کشور کافی است بیان کرد: در حال حاضر 30 میلیارد دلار عرضه ارز بیشتر از نیاز داریم .

نوبخت با اشاره به نوسانات بازار ارز تصریح کرد:در چنین شرایطی از خود مردم انتظار داریم کمک کنند تا با از بین رفتن تقاضاهای کاذب و غیر ضروری ،فشار غیر واقعی در بازار  ایجاد نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:بازار ارز بخش کوچکی از اقتصاد 420 میلیارد دلاری کشور است و مشکل اساسی ندارد.

این مقام مسئول عنوان کرد:در شرایط امروز که برخی کشورها به ما زور می گویند باید رفتار مردم به گونه ای باشد که دشمنان از از ایجاد اختلال در اقتصاد کشور مایوس شوند.

نوبخت تاکید کرد: اکنون برای واردات همه کالاها حتی کالاهای لوکس دلار 4200 تومانی اختصاص داده می شود به گونه ای که از ابتدای اجرای طرح جدید ارزی ،4 میلیارد و 650 میلیون دلار ثبت سفارش شده و بیش از 2 میلیارد دلار آن نقد و تبدیل به ریال شده است.

وی افزود: با این اوصاف هر کالایی با قیمت بیشتر از 4200 تومان وارد کشور شده باشد به طور قطع قاچاق بوده و از طریق ثبت سفارش وارد کشور نشده است.

کد خبر 24356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =