درخواست اصلاح طرح تغییر وضعیت کولبران به پیله وران

بیگلری: طرح تبدیل کولبران به پیله وران و استفاده از کارت الکترونیکی بجای کولبری کاملا غیر کارشناسی بود که در اصلاح آن اصرار داریم که هم نفع کوله براین و هم مغازه داران دیده شود تا قابلیت اجرا پیدا کند. ما از رییس جمهور انتظار داریم همان طور که وعده دادند بحث بیمه کوله بران را اجرایی کنند و برای رفع بحران نهادینه شده بیکاری موانع فعالیت بازارچه های مرزی را برطرف کنند.

بیگلری: طرح تبدیل کولبران به پیله وران و استفاده از کارت الکترونیکی بجای کولبری کاملا غیر کارشناسی بود که در اصلاح آن اصرار داریم که هم نفع کوله براین و هم مغازه داران دیده شود تا قابلیت اجرا پیدا کند. ما از رییس جمهور انتظار داریم همان طور که وعده دادند بحث بیمه کوله بران را اجرایی کنند و برای رفع بحران نهادینه شده بیکاری موانع فعالیت بازارچه های مرزی را برطرف کنند.

مسدود شدن مرزهای ایران با عراق، مبادلات مرزنشینان را مدتی است که به چالش کشیده است. با بسته شدن مرزهای ایران با عراق ، بیش از سه هفته است که بازارچه های مرزی غرب کشور به حالت تعطیل درآمده اند. برخی تصمیم  دولت عراق را علت بسته شدن مرزها عنوان می کنند و عده ای اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی و جلوگیری از کولبری را متولی مسدود شدن مرزها می دانند.

از سوی دیگر با افزایش نرخ گمرک در راستای تصویب و اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی، اعتراض مرزنشینان افزاش یافت تا جایی که منجر به تعطیلی بازارها در شهرهای مرزی غرب کشور شد.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در این رابطه با وعده پیگیری موضوع اعلام کرد که اساساً دولت مخالف کولبری و کسر شأن مردم کردستان است و می‌خواهد مراودات مرزی را به نحوی ساماندهی کند که مردم کردستان به‌عنوان بازرگانان و پیله‌وران قانونی و مورداحترام شناخته شوند نه کولبر.

اما با ادامه اعتراض ها این بار وزیر کشور طی جلسه ای اعلام کرد که دولت با طرح جدیدی که اخیراً به تصویب رسانده به دنبال ساماندهی فعالیت کوله بری در استان‌های مرزی است.

رحمانی فضلی تاکید کرد که باید بر اساس برنامه‌ریزی دقیق تعداد کوله بران واقعی که در استان‌های موردنظر فعالیت دارند شناسایی شوند تا بر این اساس بتوان نسبت به حل مشکلات آن‌ها اقدام کرد  و در ادامه از معاون امنیتی انتظامی این وزارتخانه خواست در جلسه مشترک با استانداران مرزی و دستگاه‌های مسئول ظرف یک هفته موانع پیش روی فعالیت کوله بران در استان‌های موردنظر را بررسی و راهکارهای پیشنهادی را ارائه کنند.

در این جلسه استانداران هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس سازمان توسعه تجارت، جانشین فرماندهی ناجا، فرمانده مرزبانی ناجا و فرمانده نیرو زمینی سپاه و نمایندگانی از گمرک و وزارت اطلاعات حضور داشتند.

طرح ساماندهی معابر مرزی کشور که اجرای آن طبق طرح دولت با انسداد تمام مسیرهای کولبری و تعطیل شدن کولبری به شیوه سابق و البته اجرای آن از مسیرهای قانونی بود از بهمن ماه سال 96 آغاز شد که براساس آن تمام مرزهای کولبری کشور کهشامل چهار استان مرزنشین میشود، مسدود و کار کولبری عملا تعطیل شد.

این طرح که دولت اصرار به اجرا و موفقیت آمیز بودن آن داشت، با مخالفتهایی فراوانی روبه رو شد، از جمله اعتراض نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در اخطار قانون اساسی در صحن علنی مجلس که یادآورشد ۷۵ هزار کولبر به دلیل مصوبه هیات دولت در سال ۹۶ بیکار شده اند.

رسول خضری با استناد به اصول 3 ، 29 و 43  قانون اساسی خطاب به رئیس جمهور گفت: بیش از 100 ماه است که معابر کولبری بسته شده و 75 هزار کولبر زحمتکش بیکار شده اند  ضمن اینکه 7 میلیون کسبه و اصناف نیز با اجرای این طرح بیکار شده اند، رئیس جمهور سال 97 را با  ایجاد اشتغال برای 750 تا 950 هزار نفر آغاز کرده است، اما با توجه به مشکل معابر مرزی بعید به نظر می رسد این شعار محقق شود. امنیت مرزی کشور درگرو معیشت کولبران است اما در شرایطی که دولت نمی تواند برای مرزنشینان ایجاد شغل کند، با بی تدبیری و ناامیدی اشتغال مرزنشینان را از بین نبرد.

محسن بیگلری نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه طرح تبدیل کوله بری به پیله وری کاملا غیر کارشناسی است گفت: اصرار داریم در اصلاح آن منافع کوله بران و بازاریان دیده شود. اما  در آخرین اقدام دولت در راستای ساماندهی وضعیت مبادلات مرزی در کشور به‌ویژه استان کردستان، طرحی با عنوان «ساماندهی مبادلات مرزی» در کشور به تصویب رسیده که وزارت کشور به‌عنوان متولی این کار، به‌صورت نمادین طرح را در مرز سیرانبند بانه آغاز کرده است که اجرای آن با انتقاد بازاریان شهرستان‌های مرزی استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی مواجه شد و این اعتراض‌ها باعث شد تا مسئولان به دنبال اصلاحات تازه برای مدیریت این موضوع باشند.

وی در ادامه افزود: اگر این راهکارها، ضمانت اجرایی داشته باشد و کولبران سر و سامان بگیرند و دیگر شاهد اتفاقات گذشته مثل سقوط بهمن و بروز بحران برای کولبران و یا دستگیری آنها نباشیم، از طرح استقبال می کنیم اما راهکار جایگزین شده در یک حد قابل قبولی باشد و همچنین این درآمد به صورت مستمر دیده شود. ما نگران این هستیم که با اجرای این طرح ها که از شفافیت لازم برخوردار نیست کولبران از کسب درآمد همین حداقل ها هم باز بمانند و اوضاع بحرانی تر شود.

نماینده مردم بانه و سقز در پاسخ به این سوال که نرخ گمرکی چقدر دیده شده که شما خواهان تخفیف حداقل 40 درصدی گمرکی برای کمک به کولبران شده اید گفت: رقم عوارض برای هر وسیله به صورت خاص تعیین شده است ما درخواست کردیم که حداقل 40 درصد تخفیف بدهند چون مردم این مناطق سال ها جنگ را تجربه کرده اند و حتی بعد از آن نیز از حداقل معیشت و رفاه اجتماعی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه 22 روز است که تمامی بازارهای بانه وشهرهای مرزی غرب کشور بسته شده است، خاطر نشان کرد: تنها در منطقه کردستان بیش از 20 هزار کولبر وجود دارد که در حال حاضر هم بیکار هستند که این رقم در شهرهای دیگر مرزی بیش از این خواهد بود.

بیگلری در پاسخ به این سوال که استاندار کردستان از اختصاص 15 میلیارد تومان در سال جاری برای ساماندهی و تامین زیرساخت بازارچه های مرزی خبر داده و گفته است که درمورد منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز 3 میلیاردتومان در نظر گرفته شده است، و آیا این اقدام با درخواست دولت عراق مبنی بر بسته شدن بازارچه های مرزی منافاتی ندارد، عنوان کرد: در نشستی که وزیر صنعت و معدن در هفته گذشته با مسوولان کردستان عراق داشته این مشکل برای بازارچه های مرزی رسمی برطرف شده است. یعنی دراستان کردستان بازارچه سیرانبند و بانه، سیف سقز که زیر ساخت آن در دست اجرا است و باشماق مریوان می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی درخصوص تشکیل جلسه دولت برای رسیدگی به وضعیت کوله بران و تعطیلی بازارها در مناطق مرزی غرب کشور گفت: دولت درحال حاضر دولت در مشهد است که با پیگیری های مکرر ما تلاش داریم در اولین نشست این موارد را مطرح کنیم. اگر صنعتی در منطقه ایجاد شود ما اولین نفری خواهیم بود که خواهان تعطیل شدن کوله بری هستیم اما برای ایجاد صنعت در منطقه باید دولت و شرکت های سرمایه گذاری نظیر شستا و کوثر اقدام کنند. در مورد حضور سرمایه گذار خارجی هم مواردی را به دولت معرفی کردیم که حمایت لازم انجام نشد و این در حالی است که بیکاری که طی سال ها در منطقه نهادینه شده با این طرح ها ریشه کن نمی شود.

بیگلری تصریح داشت: ما از رییس جمهور انتظار داریم که همانطور که در جریان انتخابات بحث بیمه کوله بران را مطرح کردند و 83 درصد مردم منطقه به ایشان رای دادند، آنچه را که وعده دادند عملیاتی کنند و مانع بسته شدن بازارچه های مرزی بشوند. بازگشایی هر چه سریع تر بازارچه های مرزی با تخفیف های قابل توجه که نفع کولبران و بازاریان بانه و مناطق مرزنشین در آن دیده شود اولین درخواست ما از دولت است و بعد از آن توجه ویژه در مورد بیمه کولبران است.

 

 

 

کد خبر 24358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =