همکاری ایران و اتریش برای سرمایه گذاری مشترک در کرواسی

محمد خزاعی در نشست تجاری مشترک ایران و کرواسی ضمن تشکر از قبول دعوت وزیر اقتصاد کرواسی، خانم ماردینا دالیچ برای این نشست گفت: بی شک وزن این جلسه را می توان برابر با همه ملاقات های سیاسی و اقتصادی انجام گرفته تا کنون میان دو کشور دانست؛ دستاوردهای این جلسه و سایر جلسات برنامه ریزی شده طی دو روز حضور خانم وزیر، بسیار خوب و امیدوارکننده بوده است.

وی با اشاره به تایید همه جانبه دولت از اتاق بازرگانی ایران گفت: کلیه بیانات اتاق بازرگانی مورد تایید دولت، وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری است و اعلام می کنم که همه نهادهای یاد شده آامادگی کامل برای تحقق اهداف هیات کرواسی را دارند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی با ابراز خرسندی از ملاقات های ترتیب داده شده در این سفر دوروزه تجاری گفت: وزیر نفت، ورزای اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت و رئیس بانک مرکزی نشست هایی با وزی اقتصاد و هیات همراه ایشان دارند که حکایت از تاکید دو طرف بر رفع موانع موجود بر سر تعاملات تجاری و خصوصا بانکی بین دو کشور دارد.

خزاعی افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده اتفاقات خوبی در حوزه مناسبات بانکی در شرف انجام است از جمله آنها مذاکره بانکهای کرواسی با ایتالیایی برای رفع موانع و توسعه مناسبات مالی با ایران را می توان نام برد؛ این مذاکرات چند جانبه می تواند مسیر تازه ای برای حل مشکلات بانکی را باز کند.

وی با اشاره به پتانسیل ها و فرصت های دو کشور گفت: بستر همکاری در حوزه های نفت و انرژی، کشتی سازی، حمل و نقل فراهم است؛ خصوصا موقعیت جغرافیایی ایران برای اتصال خلیج فارس به آذربایجان و روسیه فرصت مغتنمی برای کرواسی و کشورهای بالکان به شمار می رود.

محمد خزاعی اذعان داشت: سطح تعاملات دو کشور در سال ۷۱ سیصد میلیون دلار بود که بعدها با مشکلات پیش آمده به شدت کاهش یافت و اکنون ۱۰۰ میلیون دلار است و با سطح مطلوب و شایسته روابط دو کشور فاصله دارد.

وی کرواسی را دروازه اروپا خواند و گفت: کرواسی بعنوان کشوری رو به پیشرفت با درآمد سرانه ۲۲ هزار دلار در سال یک اقتصاد شکوفا است و سیاست اقتصادی ما نیز بر پایه توسعه همکاری با این کشور بنا نهاده شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری با مروری بر قراردادهای انجام شده طی سالهای اخیر گفت: از جمله موافقت های مهم در سالها اخیر، قرارداد اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از سرمایه گذاران است که با هدف حمایت از سرمایه گذاران انجام شده و در حال حاضر سرمایه گذاران از امتیازات این قرارداد بهره مندند.

خزاعی در ادامه به شرایط قرارداد تشویق سرمایه گذاری پرداخت و گفت: این قرارداد مراحل نهایی خود را طی می کند و آماده امضاست.موافقت نامه همکاریهای گمرکی نیز که قابل اجرا بود به دلایلی احتیاج به اصلاحات دارد و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید

وی ازتشکیل کنسرسیومی متشکل از سرمایه گذاران کرواسی خبر داد و بیان داشت: این کنسرسیوم به طور خاص حوزه پتروشیمی را پوشش می دهد و در حوزه اکتشاف نیز به مباحث مهمی پرداخته شده است.

محمد خزاعی این نشست را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد مذاکرات انجام شده خصوصا در حوزه بانکی نتایج خوبی در پی داشته باشد.

 

کد خبر 24375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =