مخاطرات خروج از برجام برای آمریکا

افزایش قیمت انرژی به رشد بهای بنزین در آمریکا منجر شده و این موضوع بر رفتار مصرف کنندگان در ایالات متحده اثر خواهد گذاشت

شب گذشته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در یک سخنرانی از برجام کناره گیری کرد و به این ترتیب قرارداد برجام آنطور که رییس جمهور کشورمان اعلام کرد بین ایران و چهار کشور اروپایی ادامه می یابد. کشورهای اروپایی نیز با اعلام حمایت از برجام به پایبندی خود برای تداوم این توافق تأکید کردند. روحانی نیز در سخنرانی خود که بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت اعلام کرد که اتفاق خاصی در حوزه اقتصادی کشور نخواهد افتاد.

در این بین لس انجلس تایمز دیشب در گزارشی به بررسی اثار این تصمیم بر اقتصاد جهان پرداخت و با اشاره به این که قیمت بنزین از ماه مارس تاکنون 11 درصد افزایش یافته و به 2.85 دلار در هر گالن رسیده این تصمیم را افزایش دهنده قیمت انرژی در دنیا در نتیجه تحریم پنجمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان دانست.

بر اساس این گزارش تحریم ایران در بالاترین سطح که قرار است ظرف چند ماه آینده اجرا شود مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. پل شولتون مشاور ژئوپلیتیک در یک شرکت تحقیقاتی انرژی معتقد است احتمالا ژاپن و کره به سرعت از خرید نفت ایران سر باز بزنند و از طرفی هر گونه کاهش تولید نفت توسط یکی از کشورهای عرضه کننده طلای سیاه روی قیمت این محصول اثر خواهد گذاشت و باعث رشد قیمت ها خواهد شد.

این در شرایطی است که بر اساس این گزارش اخیرا اوپک با کاهش سطح تولید نفت باعث افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی شده است و از طرفی تقاضا برای نفت نیز نسبت به سال گذشته در حدود 10 درصد افزایش یافته است. اما هنوز معلوم نیست اوپک چه پاسخی به تحریم های نفت در آینده خواهد داد.

با این حال لس انجلس تایمز با یک نگاه نسبتا بدبینانه معتقد است احتمالا کشورهای اروپایی نیز از این توافق به تدریج خارج شوند با این حال باید منتظر ماند و دید آیا این کشورها نیز به امریکا خواهند پیوست یا خیر. شلتون معتقد است در شرایط کنونی دو گروه در برابر تصمیم ترامپ قرار دارند یکی شرکت هایی که کمتر در معرض تهدیدهای ترامپ هستند که می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند و در مقابل کشورها و دولت ها و شرکت هایی که در معرض این تصمیمات هستند که احتمالا حداقل در مورد مراودات مالی و بانکی با محدودیت روبرو خواهند شد.

این در حالی است که این تصمیم ترامپ می تواند به بروز برخی نگرانی های ژئوپلیتیک در خاورمیانه نیز که می تواند بهای نفت را با افزایش روبرو کند منجر شود. در این زمینه شرکت های اروپایی بخش دیگر و مهم این قرارداد هستند و اتفاقا بیشترین اثر را این شرکت ها می پذیرند.

رنو به عنوان یکی از مهمترین شرکت های اروپایی سازنده خودرو قراردادهای مهمی را با ایران در دست اجرا دارد. شرکت های هواپیمایی، شرکت های نفتی و پتروشیمی، شرکت های خودرویی و ... اروپا، همگی قراردادهای مهمی با ایران دارند و باید دید آیا ریسک ناشی از خروج آمریکا از برجام روی عملکرد این شرکت ها اثر خواهد گذاشت یا خیر؟

لس انجلس تایمز در ادامه به شرکت بوئینگ اشاره کرده و می نویسد این شرکت تقریبا 20 میلیارد دلار با ایران قرارداد فروش هواپیما امضا کرده ولی هنوز به ایران تحویل نداده است بنابراین آنطور که یک کارشناس آمریکایی به لس انجلس تایمز گفته به همین دلیل با خروج ترامپ احتمالا مشکلی متوجه این شرکت نخواهد شد.

با این حال احتمالا قیمت بنزین در آمریکا افزایش خواهد یافت که این موضوع روی فعالیت شرکت های هواپیمایی اثرگذار است. برندا شافر، عضو ارشد در مرکز جهانی انرژی آتلانتیک، گفت: عربستان سعودی احتمالا برای کاهش این اثرات تولید و صادرات را بازنگری خواهد کرد.

تا کنون، بازارهای مالی به شدت در حال تجربه افزایش قیمت نفت بوده اند؛ چرا که اقتصاد ایالات متحده به خوبی از دستاوردهای شغلی مستحکم و اعتماد مصرف کننده قوی برخوردار است. اما افزایش قیمت در پمپ بنزین ها هزینه های مصرفی را افزایش می دهد و برخی تحلیلگران معتقدند که تحریم های ایران می تواند از همین کانال اثرات مثبت کاهش مالیات را که اخیرا ترامپ در پیش گرفته تضعیف کند.

ساعتها قبل از اعلام ترامپ، قانونگذاران دموکرات هشدار داده بودند که قیمت بنزین که در 12 ماه گذشته تقریبا 50 سنت در هر گالن افزایش یافته بود، آماده افزایش بیشتر قیمت را دارند. البته برخی اقتصاددانان با این حال اشاره می کنند که قیمت های بالاتر نفتی باید سرمایه گذاری های بیشتر در صنعت انرژی داخلی را تحریک کند، درست همانطور که قیمت نفت پایین در سال 2014 منجر به کاهش شدید سرمایه گذاری در بخش هایی مانند داکوتای شمالی و تگزاس شد.

کد خبر 24386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =