استارت حضور اروپا در ایران بعد از لغو برجام

آنطور که سفیر بلغارستان می گوید ۲۴ اردیبهشت شاهد حضور هیأتی بندپایه به ایران خواهیم بود که وزیر اقتصاد بلغارستان ریاست آن را بر عهده دارد و فعالان اقتصادی و سیاسی دولتی و بخش خصوصی در آن حضور دارند

با خروج ترامپ از برجام به نظر می رسد عزم کشورهای اروپایی برای تداوم همکاری با ایران جدی است. روسای کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان دیشب اعلام کردند قصد خروج از برجام را ندارند و در این بین به نظر می رسد در مورد تداوم همکاری چین و روسیه تردید جدی وجود ندارد.

در این بین فعالان بخش خصوصی نیز معتقدند باید تا زمان جدی شدن عزم کشورهای اروپایی امیدوار بود چراکه تحریم های آمریکا از گذشته نیز وجود داشته و چیز جدیدی نیست اما باید دید میزان مقاومت کشورهای اروپایی و شرکت های مربوط به این حوزه چقدر است.

در این بین سفیر بلغارستان نیز که دیروز با رییس اتاق ایران دیدار کرده از عزم جدی شرکت های اروپایی برای همکاری با ایران خبر داده است. آریستو پولنداکوف از سفر اعضای کمیسیون انرژی اروپا به ایران خبر داده و معتقد است شرکت های اروپایی در حوزه های ماشین سازی، داروسازی،فناوری اطلاعات و نساجی با ایران همکاری خواهند کرد.

به گفته وی اروپا و ایران باید در این شرایط حساس و مهم با واقع ‌بینی و استفاده بهینه از موقعیت‌ها بر اساس حفظ منافع دو طرف حرکت کنند.

به این ترتیب آنطور که سفیر بلغارستان می گوید 24 اردیبهشت شاهد حضور هیأتی بندپایه به ایران خواهیم بود که وزیر اقتصاد بلغارستان ریاست آن را بر عهده دارد و فعالان اقتصادی و سیاسی دولتی و بخش خصوصی در آن حضور دارند. به اضافه این که قرار است این هیأت به دیدار جهانگیری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهند کرد.

در این رابطه شافعی رییس اتاق ایران نیز با تأکید بر این که گذشته قابل تکرار نیست از تصمیمات اروپا قدردانی کرد و با یادآوری پیشنهاد تاسیس شورای مشترک ایران و بلغارستان افزود: در گذشته تفاهم هایی با کنفدراسیون صنعتگران و کارفرمایان این کشور داشتیم که هنوز اجرا نشده است و این موضوع باید پیگیری شود.

وی همچنین با تاکید بر رویکرد اتاق ایران مبنی بر اهمیت برقراری روابط استانی ایران با دیگر کشورها تصریح کرد: حضور استانداران در این هیات می‌تواند زمینه توسعه روابط اقتصادی 2کشور را بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای فراهم کند.

شافعی افزود: اتاق ایران نیز تلاش می‌کند با دعوت از استانداران مناطقی که ظرفیت همکاری اقتصادی با استان‌های مهم بلغارستان دارند، زمینه مساعدی را برای توسعه همکاری‌ با بلغارستان ایجاد کند.

پارسال حجم صادرات ایران به بلغارستان حدود 47میلیون و 211هزار دلار و واردات از آن کشور 23میلیون و 718هزار دلار بود.

کد خبر 24394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =