چراغ سبز اروپا برای همکاری با ایران

خاموشی : تا کنون دولت انگلیس رفتاری که منتج به خروج آنها از برجام شود از خود نشان نداده و علاوه بر مخالفت سران این کشور با اقدام غیر قانونی دولت امریکا در خصوص خروج از برجام، نورمن لامونت رییس اتاق بازرگانی انگلیس نیز با صراحت اعلام کرد که تصمیم ترامپ اشتباه بزرگی بود

تازه‌ترین گزارش سالانه اتاق بازرگانی انگلیس و ایران درباره روابط تجاری میان دو کشور در سال‌های اخیر نشان می دهد که مراودات اقتصادی دو طرف در دوره پسابرجام نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

بر اساس آمار یورو استات، واردات انگلیس از ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰) بیش از ۴۲۰ میلیون یورو بود که این رقم در سال‌های تشدید تحریم‌ها کاهش یافته و در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳) به ۳۹ میلیون یورو رسید.  صادرات انگلیس به ایران نیز پیش از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱میلادی (۱۳۹۰) بیش از ۲۰۳ میلیون یورو بود که در سال‌های بعد کاهش یافت و در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۱۳ میلیون یورو رسید.

اما آمارهای بعد از برجام حاکی از آن است که تجارت ایران و انگلستان افزایش یافته و با رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است. بررسی آمار صادرات کالا از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران نیز موید روند مشابهی است. حجم کل صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی (۹۴-۱۳۹۳) با ۲۷ درصد افزایش از ۶ میلیارد و ۴۵۳ میلیون یورو به ۸میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۱۳۹۴) رشد داشته است.

حجم صادرات تجاری انگلیس و ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در زمان اجرای برجام، از ۱۱۲.۹ میلیون یورو به ۱۷۱.۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۶ میلادی  افزایش یافته است. این در حالی است که حجم روابط تجاری دو طرف در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی (۹۲-۱۳۸۹) روند نزولی طی کرده بود.

براساس این گزارش حجم صادرات تجاری انگلیس و ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی (۹۰-۱۳۸۹) ۲۰۳.۵ میلیون یورو برآورد شده و به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی (۹۲-۱۳۹۰) به ۱۱۹.۶ میلیون یورو و ۸۹.۴میلیون یورو کاهش یافت. افزایش دوباره مراودات تجاری دو طرف از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون نشان می دهد که توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام توانسته است ضمن ایجاد اعتماد جهانی شرایط جدیدی را در اقتصاد ایران به وجود آورد که به تبع آن گسترش مراودات بازرگانی در سطح بین المللی برای ایران را به دنبال داشته است.

علینقی خاموشی رییس اتاق ایران و انگلیس در گفتگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به خروج دولت امریکا از برجام آیا دولت انگلیس به توافق هسته‌ای با ایران و اجرای قراردادهای تجاری همچنان پایبند خواهد بود؟ اظهار داشت: تا کنون دولت انگلیس رفتاری که منتج به خروج آنها از برجام شود از خود نشان نداده اند. در این زمینه علاوه بر مخالفت سران این کشور با اقدام غیر قانونی دولت امریکا در خصوص خروج از برجام، نورمن لامونت رییس اتاق بازرگانی انگلیس نیز به صراحت اعلام کرد که تصمیم ترامپ اشتباه بزرگی بود.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا و انگلیس برخلاف آمریکا خواهان حفظ برجام است، یادآورشد: اعمال تحریم های جدید امریکا تجارت اتحادیه اروپا با ایران را دشوار خواهد کرد اما تا این زمان موضع گیری اروپایی ها دال بر تداوم و افزایش همکاری های تجاری با ایران علی رغم تمام مشکلات پیش رو است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس با اشاره به اینکه در ماه های اخیر مراوادات بازرگانی با این کشور بی وقفه انجام شده است، عنوان کرد: بعید است که دولت انگلیس با توجه به اینکه قراردادهای مهمی که بعد از برجام با ایران منعقد کرده است بخواهد از ادامه همکاری تجاری صرف نظر کند.  مذاکرات که شرکت شل برای توسعه میدان‌های مشترک داشته حکایت از برنامه دراز مدت همکاری اقتصادی با ایران دارد. به جز نفت و گاز قرارداد ساخت پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان با وزارت نیرو نیز توسط این کشور منعقد شده که همه اینها نشان می‌دهد که شرکت‌های انگلیسی آماده سرمایه‌گذاری و حفظ منافع خود در ایران هستند.

 

 

کد خبر 24413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =