۸ محور توافق ایران و اروپا در پساترامپ

ظریف و موگرینی در حضور ۳ کشور انگلیس، آلمان و فرانسه بر هشت محور اساسی که در شرایط جدید برای همکاری مشترک دو طرف دلالت دارد تأکید کردند

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار چند جانبه با وزیر امور خارجه کشورمان به 8 موضوعی که دو طرف بر ضرورت ادامه مسیر برجام در این موارد با هم به توافق رسیده اند اشاره کرد و این موارد را به صورت زیر برشمرد:

1 ) حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران

2 ) ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران

3 ) نقل و انتقال کارآمد بانکی با ایران

4 ) ادامه حمل و نقل هوایی، جاده ای، دریایی و ریلی با ایران

5 ) تمهیداتی برای ارائه اعتبار صادراتی و سایر خدمات مالی و بیمه ای به منظور تسهیل همکاری های مالی از جمله حمایت از سرمایه گذاری

6 ) قدم برداشتن در جهت توسعه دادن همکاری ها و یادداشتهای تفاهم بین شرکت های ایرانی و اروپایی

7) سرمایه گذاری بیشتر در ایران با حمایت از منافع عملگرهای اروپایی

(8  گسترش فضای شفاف تجارت و کسب و کار در ایران.

موگرینی در ادامه به تعهد کشورهای انگلیس، المان و فرانسه به این تعهد اشاره کرد و به اظهار تأسف شرکت کنندگان در این نشست ها از خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

موگرینی همچنین به برگزاری یک جلسه دیگر در هفته اینده در سطح معاونان وزرای خارجه اشاره کرد و گفت: روز چهارشنبه علاوه بر ارائه گزارش به کمیسیون اروپا و تلاش برای تصمیم گیری در سطح این کمیسیون گزارشی نیز به اجلاس سران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

در این راستا رویترز در گزارشی از قول قدرت های اروپایی اعلام کرده که کشورهای مذکور در تلاشند تا به تهران تضمین های کافی برای تداوم برجام را ارایه کنند و شرایط را برای تداوم فروش نفت و گاز و معاملات بانکی و ... فراهم سازند. رویترز در عین حال به دشواری های ارایه ضمانت از طرف اروپا اشاره کرده و می گوید لحظاتی قبل از نشست دو طرف در بروکسل آمریکا تحریم های جدیدتر و سخت تری را برای ایران در نظر گرفت که این مسأله کار را دشوار می سازد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس درباره امکان محافظت شرکت های خارجی در برابر تحریم های آمریکا لحن صریحتری داشت و گفت باید درباره نقش این تحریم ها در جلوگیری از فعالیت شرکت های خارجی واقع بین بود.

گفته می شود هفته آینده دو طرف به دنبال آن هستند که به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه دهند در ایران سرمایه گذاری کند که شامل هماهنگی درباره خطوط اعتباری عمدتا به یورو از سوی دولت های اروپایی است.

رویترز با این حال با اشاره به نقش دلار در معاملات و دستیابی به نظام مالی آمریکا، حضور شرکت های کارپرداز اروپایی در آمریکا را از موانع احتمالی اقدامات اتحادیه اروپا برشمرد که امروز در صوفیه بررسی می شود.

کد خبر 24474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =