آمریکا پلیس اقتصادی جهان نیست

لی میر، وزیر دارایی فرانسه روز گذشته با تأکید بر این که فرانسه قصد دارد برجام را از شر یک دشمن بی رحم به نام ترامپ نجات دهد گفت: آمریکا نمی تواند به عنوان یک پلیس اقتصادی برای جهان عمل کند

اروپا در حال آماده سازی خود برای حمایت کامل از برجام است و به نظر می رسد ترامپ از این موضوع خشمگین است. پیغام ترامپ به سران کشورهای اروپایی و تهدید آنها از یک سو و واکنش های اروپا از سوی دیگر نشان می دهد این بار اروپا به دنبال تداوم روابط و حراست از برجام بدون آمریکا است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از اکسپرس، لی میر، وزیر دارایی فرانسه روز گذشته با تأکید بر این که فرانسه قصد دارد برجام را از شر یک دشمن بی رحم به نام ترامپ نجات دهد گفت: آمریکا نمی تواند به عنوان یک پلیس اقتصادی برای جهان عمل کند.

وی در ادامه افزود سیاست هایی که ترامپ دنبال می کند به مجازات متحدان اروپایی ایران و همینطور چین منتهی خواهد شد. لی مایر که با فیگارو گفتگو کرده گفته رییس جمهور تصمیم دارد توافق با ایران ادامه یابد و هر کاری که لازم است برای نجات این توافق انجام خواهیم داد هرچند نبرد سختی در پیش است اما ما مبارزه خواهیم کرد.

دو هفته قبل ترامپ در یک سخنرانی با اتهاماتی علیه ایران خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و تهدید کرد تحریم های سختی را برای ایران وضع خواهد کرد با این حال از آن روز تاکنون ایران و طرف اروپایی به توافقات مهمی برای ادامه یافتن این مسیر دست یافته اند.

ظریف با مذاکره با سران کشورهای اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه تصمیماتی اتخاذ شد که این تصمیمات می تواند روی آینده روابط ایران و اروپا و رفع آثار تحریم ها اثرگذار باشد. لی مایر اضافه کرد: فرانسه می خواهد قرارداد فعلی را برای هر دو مورد دلایل امنیتی و اقتصادی حفظ کند.

وی گفت: دلیل اول مربوط به امنیت است: ایران با این قرارداد تعهدات لازم را برای حرکت بر اساس موازین بین المللی رعایت کرده است.

دلیل دوم اقتصادی است: روابط اقتصادی با ایران از سال 2015 به میزان چشمگیری افزایش یافته است. صادرات فرانسه به ایران از زمان امضای قرارداد از 500 میلیون یورو (437 میلیون پوند) به 1.5 میلیارد یورو (1.3 میلیارد پوند) افزایش یافته است.

به همین دلیل است که ما آرزوی حفظ توافق را داریم: ما باید قراردادهای امضا شده بین شرکت های فرانسوی و ایرانی را حفظ کنیم و مطمئن شویم که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی می توانند با کسب شرایط قانونی تجارت با ایران را ادامه دهند.

روز یکشنبه، مشاور امنیت ملی ترامپ، جان بولتون، به شرکت های اروپایی هشدار داد که اگر آنها با تهران همکاری کنند با تحریم های شدیدی مواجه می شوند. بولتون اعلام کرد ممکن است ایالات متحده اروپا را بخاطر ارتباط با ایران تحریم کند.

با این حال لی مایر اعلام کرد هدف ما این است که آزادانه تصمیمات خودمان را بگیریم و در شرایط برابر با آمریکایی ها بازی کنیم. ما خواهان یک اروپای مستقل هستیم. امضا کنندگان اروپایی برجام باید متحد شوند تا آمریکایی ها موقعیت خود را تغییر دهند و از منافع اروپا دفاع کنند.

وزیر دارایی فرانسه همچنین اظهار داشت که سیاست های تجاری محافظه کارانه ترامپ بیشترین آسیب ها را به اتحادیه اروپا تحمیل می کند.

 

کد خبر 24484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =