هزینه های ترامپ برای شرکت های ایرلندی

تصمیم رییس جمهور آمریکا برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های جدید بر ایران، صادرات بیش از ۱۴۳ میلیون یورویی ایرلند را به ایران با تهدید مواجه می کند

 کشورهای اروپایی هفته گذشته در نشست مشترک با وزیر امور خارجه ایران بر پایبندی بر توافق هسته ای تأکید کرده و اعلام کردند شرکت های اروپایی ملزم به تبعیت از تحریم هایی نیستند که ترامپ پس از این بر اقتصاد ایران وضع خواهد کرد.به گفته کارشناسان آمریکا در دوره جدید علاوه بر تحریم های یکجانبه ای که علیه ایران اتخاذ خواهد کرد ارتباط شرکت های اروپایی با ایران را نیز ممنوع خواهد کرد که این موضوع باعث نگرانی برخی شرکت های اروپایی شده است. هفته گذشته ۲۸ کشور اروپایی در صوفیه تصمیم گرفتند از تجارت با ایران حمایت کنند و به نظر می رسد این تصمیم با گذشت زمان بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

در این بین اما تصمیم رییس جمهور آمریکا برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های جدید بر ایران، صادرات بیش از 143 میلیون یورویی ایرلند را به ایران با تهدید مواجه می کند که این موضوع در کنار تهدید صادرات سایر کشورهای اروپایی برای طرف اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از آیریش تایمز، چند شرکت ایرلندی بعد از توافق بین‌المللی هسته‌ای ایران و از سرگیری روابط تجاری رسمی با چند کشور اروپایی در سال 2015، تجارت با این کشور را آغاز کرده اند. به عنوان نمونه، شرکت‌ مواد غذایی و کشاورزی بورد بیا (Bord Bia) و آژانش توسعه اقتصادی اینترپرایز آیرلند (Enterprise Ireland) در سال 2016 ماموریت‌های جداگانه‌ای را در میان ده‌ها شرکت‌ ایرلندی دیگر در تهران آغاز کرده بودند.

سال گذشته، ایرلند ۱۴۳.۲ میلیون یورو کالا و خدمات به ایران صادر کرده که این رقم دو برابر سال پیش از آن بوده است. بخش عمده کالاهای صادراتی شامل ماشین‌آلات اداری و تجهیزات پردازش داده بوده و بخشی را هم تجهیزات پزشکی و دارویی و لبنیات تشکیل داده است.  

به هر حال، اتفاقات جدید بر تجارت این شرکت‌ها با ایران سایه تردید انداخته است. موضع دولت ایرلند همگام با دیگر شرکای اتحادیه اروپا، پایبندی به برجام و عدم محدودیت تجارت با ایران است. با این حال، وزیر امور خارجه ایرلند اخیرا گفته تاثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های اروپایی برای همه شرکای اتحادیه اروپا جای نگرانی دارد. 

 

کد خبر 24502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =