شکاف ناگزیر اروپا و آمریکا بر سر ایران

کشورهای اروپایی به منظور تأمین امنیت شرکت های خود در حوزه تجارت با تهران به دنبال استفاده از همه ابزارهای موجود است و آنطور که سی ان بی سی در گزارشی به آن پرداخته در این مسیر با آمریکا نیز مبارزه می کند و قوانین جدید و مهمی را برای این منظور وضع کرده است

کشورهای اروپایی به منظور تأمین امنیت شرکت های خود در حوزه تجارت با تهران به دنبال استفاده از همه ابزارهای موجود است و آنطور که سی ان بی سی در گزارشی به آن پرداخته در این مسیر با آمریکا نیز مبارزه می کند و قوانین جدید و مهمی را برای این منظور وضع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز کمیسیون اروپا در این باره از تمهیداتی خبر داده است که در برابر تحریم های جدید اروپا در پیش گرفته است. این حرکت که از همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا پشتیبانی می کند، بخشی از تلاش های آلمان، فرانسه و انگلیس برای نجات توافق 2015 است که منافع اقتصادی ایران را در پی تعهدات تهران در قبال برنامه هسته ای آن تضمین می کند.

این گزارش می افزاید: اگر اتحادیه اروپا نمی تواند تجارت و سرمایه گذاری در ایران را در دوره جدید تضمین کند، ایران هم انگیزه ای برای بازی کردن در این میدان ندارد. اتحادیه اروپا در این راستا کشورهای عضو را تشویق می کند تا امکانات مربوط به پرداخت های مربوط به فروش نفت و محصولات مختلف را برای ایران فراهم سازد. این تصمیمات شرکت های اروپایی را از تحریم های ایالات متحده محافظت می کند، اما اگر آنها تصمیم به قطع ارتباط با ایران بگیرند با جریمه های اتحادیه اروپا روبرو خواهند شد.

جودیت لی، وکیل تجاری بین المللی در گیبسون دان در واشنگتن، در این رابطه می گوید: این افزایش قابل توجه از تنش بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نشان می دهد. به گفته وی اروپایی در حال نشان دادن شدیدترین موضع گیری ها در برابر آمریکا هستند.
توماس گراتوفسکی، کارشناس ایران در مرکز مشاوره جهانی گفت: من فکر می کنم تصمیمات اروپا قطعا یک نشانه برای ایرانیان است که این اتحادیه بدون مبارزه با ایالات متحده سقوط نخواهد کرد. اتحادیه اروپا در سال 2017 حدود 11 میلیارد یورو (13 میلیارد دلار) کالا را به ایران صادر کرد که تقریبا 100 برابر بیشتر از صادرات ایالات متحده به این کشور است و این موضوع اهمیت روابط اروپا با ایران را در مقابل آمریکا نشان می دهد.

جودیت لي در ادامه گفت: اعلاميه روز جمعه شرکت ها را در يک ديدگاه دشوار قرار مي دهد. در حال حاضر شرکت های اروپایی باید انتخاب کنند بین تداوم همکاری با ایران و تحریم های آمریکا یا قطع همکاری با ایران و جریمه های اتحادیه اروپا.

شرکت های اروپایی بزرگ به نظر می رسد در این مسیر مجبور به شکستن قوانین اتحادیه اروپا با پایان دادن به تجارت با ایران هستند اما در مقابل شرکت هایی که ارتباطات محدودتری با ایالات متحده دارند، ممکن است سعی در ادامه تجارت با ایران داشته باشند.

 

کد خبر 24505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =