گزینه های اقتصادی  اروپا برای حمایت از برجام

گزینه هایی که توسط این بلوک در نظر گرفته می شود تا تهران را در مسیر معامله هسته ای حفظ کند شامل خطوط اعتباری جدید، همکاری های انرژی و اجرای قوانین اتحادیه اروپا می شود

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ایران درباره ضرورت افزایش سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران که با رییس اتحادیه اروپا در بخش انرژی ، کانته، نوشت: اظهارات ظریف در شرایطی است که چندین شرکت اروپایی همچون شرکت بیمه گر آلیانز، شرکت حمل و نقل مرسک، شرکت فولادی دانیلی و توتال فرانسه از ادامه همکاری با ایران ابراز نگرانی کرده و فعالیت های خود را متوقف کردند.

مدیر عامل توتال اعلام کرده است اگر آمریکا این شرکت را از شرایط تحریمی خود معاف نکند از ادامه همکاری با ایران صرفنظر خواهد کرد. این شرکت در حدود 5 میلیارد دلار در پروژه پارس جنوبی سرمایه گذاری کرده است. بنا بر این گزارش در ادامه با اشاره به سخنان کانته می نویسد ایران و اروپا در حال حاضر به دنبال تقویت روابط و محکم سازی پروژه های مشترک دو کشور هستند تا از آسیب تحریم های آمریکا در امان بماند. تجارت اتحادیه اروپا با ایران در سال گذشته بیش از 20 میلیارد یورو (23.5 میلیارد دلار) بوده که به ماشین آلات و امکانات مربوط به حوزه انرژی تعلق داشته و البته کالا نیز مورد معامله دو طرف قرار گرفته است.

کمیسیون اروپا روز پنج شنبه اعلام کرد که یک روند قانونی را در پیش خواهد گرفت تا شرکت های اروپایی و دادگاه ها را از پذیرش تحریم های آمریکا علیه ایران ممنوع کند. در این رابطه گزینه هایی که توسط این بلوک در نظر گرفته می شود تا تهران را در مسیر معامله هسته ای حفظ کند شامل خطوط اعتباری جدید، همکاری های انرژی و اجرای قوانین اتحادیه اروپا می شود.

آریاس کانته گفت که مقامات ایرانی تمایل دارند تاثیرات تحریم های ایالات متحده را تحت یک پیشنهاد برای دولت های اتحادیه اروپا برای پرداخت یورو به جای دلار برای نفت ایران عملی کرده و به این ترتیب مانع از توقف تجارت نفت با ایران شوند.

به گزارش اگزیم نیوز طی روزهای اخیر رییس کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا با وزرای نفت، نیرو و وزیر امور خارجه دیدار کرده و بر ضرورت تداوم همکاری ها در حوزه های مختلف با آنها بحث و تبادل نظر کرده است.

کانته در دیدار با وزیر نفت از ایجاد کارگروه مشترک نفت ایران و اروپا خبر داد که بر اساس آن راه های جلوگیری از صادرات نفت مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد. وی در دیدار با زنگنه از استفاده از قانون انسداد که شامل همه شرکت های اروپایی فعال در ایران می شود سخن گفت و اعلام کرد که این فرآیند از مشمول شدن شرکت‌های اروپایی در تحریم‌ها پیشگیری می‌کند و به آنها امکان می‌دهد که خسارت‌های خود را دریافت کنند؛ این فرآیند ابزاری جدید است و باید توسعه یابد.

کد خبر 24518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =