دو دیدگاه برای آینده برجام

دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه اروپا در حال ایفای نقش پلیس خوب و پلیس بد است و ایران را در حالت بلاتکلیفی و بینابینی نگه دارد و از این طریق در داخل کشور شکاف و فضای گرگ و میشی را ایجاد کند. دیدگاه دیگر این است که اروپا متوجه این موضوع شده که نظامی که ترامپ ایجاد کرده به دنبال این است که جایگاه اروپا را زیر سوال ببرد

«یحیی آل اسحاق» وزیر اسبق بازرگانی درباره تبعات و پیامدهای اقتصادی خروج آمریکا از توافقنامه برجام، گفت: در طول دوره برجام هیچ قراردادی که به نتیجه برسد با آمریکا به امضا شد که امروز بخواهد بهم بخورد. 

وی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا با خروج از برجام آبروی خود را در عرصه بین المللی از دست داد، اظهار داشت: کشور به تعهدات خود در برجام پایبند بود و تعهدات گروه 1+5 در توافق نامه برجام را تمام سازمان های بین المللی پذیرفته اند حال اینکه کشوری به تمام تعهدهایی که بر عهده گرفته پشت می کند، اعتبار خود را از دست می دهد. 

به گفته آل اسحاق، طبق توافقنامه برجام باید تمام تحریم های نظامات پولی، مالی و بانکی، حمل و نقلی، ارتباطات اقتصادی و تجاری و ... رفع می شد اما از همان ابتدای شروع به کار ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا کارشکنی هایی در اجرای بندهای توافقنامه برجام صورت گرفت .

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا به دنبال تهدید کشورهای اروپایی برای ادامه همکاری ها با ایران از طریق اعمال قانون «یوترن» است و ریسک جریمه در صورت همکاری با ایران را برای شرکت های اروپایی ایجاد می کند، گفت: بحث این است آیا کشورهای اروپایی تابع آمریکا خواهند بود با اینکه برای خود و تصمیماتشان استقلال قائل هستند. 

آل اسحاق افزود: دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه اروپا در حال ایفای نقش پلیس خوب و پلیس بد است و ایران را در حالت بلاتکلیفی و بینابینی نگه دارد و از این طریق در داخل کشور شکاف و فضای گرگ و میشی را ایجاد کند. دیدگاه دیگر این است که اروپا متوجه این موضوع شده که نظامی که ترامپ ایجاد کرده به دنبال این است که جایگاه اروپا را زیر سوال ببرد و رفتارهای دولت آمریکا هنجارهایی را که در روابط اقتصادی ایجاد شده به هم می ریزد. 

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: حال باید در ایران بررسی شود که آیا اروپایی ها قابل اعتماد هستند؟ به طور قطع باید تضمین های قطعی برای ادعاهای اروپایی ها مبنی بر ماندن در برجام اخذ شود. امروز بحث تضمین مطرح است چراکه اگر به حرف بود که آمریکا نمی توانست از برجام خارج شود و دیگر نمی توان به امضاها اعتماد کرد و باید تضامن عملیاتی گرفته شود. 

وی با بیان اینکه اگر سه هفته دیگر مدیران کشور به این نتیجه رسیدند که می توان به اروپا اعتماد کرد این صورت امریکا بازنده خواهد بود، گفت: ایران هیچ وابستگی اقتصادی به آمریکا ندارد به همین دلیل است که ترامپ به دنبال همراه سازی سایر کشورهای اروپایی در خروج از برجام است. 

آل اسحاق تاکید کرد:در هر صورت حتی با خروج از برجام و برگشت تحریم ها اتفاق ملموسی که برای مردم می افتد این است که هزینه ها حداکثر 30 درصد بالا می رود اما ما بازارهای سنتی را برای ارتباطات اقتصادی و فروش کالاهایمان حفظ کرده ایم. ​

منبع: ایرنا

کد خبر 24526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =