الزام مشارکت فعال سندیکا در کمیسیون اقتصادی مجلس

همایون ابراهیمی: ضروری است اتاق بازرگانی پیرو رفع مشکلات شرکت های تاسیساتی و صنعتی، با طراحی ساز و کاری برای مشارکت فعال سندیکا در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس به بهبود تدوین قوانین کمک کند.

دبیر سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص مسائل و مشکلات شرکت های تاسیساتی و صنعتی کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ، احکام بیمه‌ای و مالیاتی، بیکاری، تعاونی‌هایی که وزارتخانه‌ها برای آنها مجوز صادر کرده‌، عدم ایفای تعهدات کارفرمایان و مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز، فعالان این بخش را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

همایون ابراهیمی افزود: متاسفانه در جلسات مذاکره و حل اختلاف در نهاد های مربوطه، افرادی حاضر می شوند که با مشکلات این حوزه آشنایی کافی ندارند و در واقع  نمایندگان واقعی صنف ما نیستند به دلیل عدم اشراف به موضوع نهایتا احکام صادره به زیان فعالان صنعتی تمام می شود؛ ضروری است اتاق بازرگانی در این زمینه به کمک شرکت های تاسیساتی و صنعتی بشتابد و با طراحی ساز و کاری برای مشارکت فعال سندیکا در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس به بهبود تدوین قوانین کمک کند.

ابراهیمی با نقد قانون مالیات بر ارزش افزوده اذعان داشت: در حالیکه هرگز آن چیزی که بعنوان صورت وضعیت نوشته شده، تصویب نمی شود، مالیات بر ارزش افزوده بدون توجه به اینکه آیا مطالبه وصول شده یا نه، مبنای محاسبه را صورت وضعیت قرار می دهد و کاری به اینکه آیا مطالبه وصول شده یا نه، ندارد.

همایون ابراهیمی با انتقاد از برگزاری جلسات تامین اجتماعی بدون حضور فعال  اقتصادی، گفت: فشار مضاعف تامین اجتماعی بر حوزه شرکت های تاسیساتی و صنعتی  تا جایی پیش می رود که پرونده هایی مورد بررسی قرار می گیرد که ما هیچگونه دسترسی به آنها نداریم و بر مبنای همین پرونده ها جریمه تعیین می شود.

دبیر سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی  با اشاره به موضوع تحریم پیش رو گفت: کشور در گذشته طعم تحریم را چشیده و به نظر می رسد به محض آغاز تحریمها، اتفاقات هیجانی در اقتصاد که نقش تشدید کننده را را در این جریان ایفا می کند؛ پیمانکاران کشور نیز بعنوان تامین کنندگان کالا، تحت تاثیر جهش نرخ ارز و سایر تبعات تحریم هستند و با افزایش قیمت ها شدیدا در مضیقه قرار می گیرند و بدون کمک و حمایت کارفرما فشار انجام تعهدات را به دوش می کشند.

وی در خصوص تامین مالی بخش خصوصی گفت: اوراق تسویه و اوراق خزانه برای این منظور در نظر گرفته شده بود که ظاهرا  اوراق تسویه قابلیت تهاتر با بدهی ها را دارد که تا این لحظه محقق نشده است و لازم است در این خصوص جزییات و روش های  آن بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد

ابراهیمی افزود: اما نکته قابل ذکر این است که اوراق مورد نظر برای پرداخت بدهی های معوق دولتی به بخش خصوصی ارائه شده بود اما آنچه در عمل اتفاق می افتد این است که این اوراق برای پرداخت هزینه های روز به کار گرفته شده  و به پیمانکاران در قبال شرکت در مناقصه اوراق داده می شود و عملا پول نقدی پرداخت نمی شود و  سودی که برای آن در نظر گرفته شده، پوشش لازم را برای نیاز پیمانکاران نمی دهد و کسانی که وارد این بازی می شوند شدیدا متضرر می شوند اما از سر ناچاری و برای جلوگیری از تعطیلی موسسه خود تن به این وضعیت می دهند.

ابراهیمی هم با بیان اینکه خصولتی‌ها عرصه فعالیت را برای پیمانکاران بخش خصوصی تنگ کرده‌اند، گفت:  در این شرایط ناگزیر هستیم، کار در عرصه داخل کشور را رها کنیم و به کشورهایی نظیر عراق برویم. در چنین شرایطی باید نهادی مانند مجلس وارد شود، پروژه‌ها را از بخش‌هایی که نه دولتی است و نه خصوصی گرفته  و به بخش خصوصی بدهد. شرکت‌های بخش خصوصی چنان کوچک شده‌اند که اعتماد به نفس رقابت با شبه‌دولتی‌ها را ندارند.
دبیر سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران گفت: شرکت های عضو سندیکا با ظرفیت 30 درصد ادامه فعالیت می دهند و ضروری است برای حل مشکلات آنها اقدام جدی صورت بگیرد.

وی در مورد نیاز شرکت‌های تاسیساتی به ضمانت دولتی گفت: شرکت های تاسیساتی در ایران هم استانداردها و الزامات حضور در بازارهای ‌بین‌المللی را رعایت کرده‌اند و  حتی برخی شرکت‌ها از الزامات نیز فراتر رفته‌اند. اما مساله این است که آنها برای حضور در بازارهای جهانی نیازمند ضمانت‌نامه دولت هستند که این ضمانت‌نامه‌ها صادر نمی‌شوند.


 

کد خبر 24560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =