بازگشایی دو مرز کرمانشاه به زودی

بازوند: ۲ بازارچه مرزی شوشمی و تیله کوه که توسط عراق بسته شده بودند، بزودی بازگشایی خواهند شد

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دولت به منظور کمک به مرزنشینان به دنبال تصویب طرحی برای ارائه تخفیف به تجار است، گفت: 2 بازارچه مرزی شوشمی و تیله کوه که توسط عراق بسته شده بودند، بزودی بازگشایی خواهند شد.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: استان کرمانشاه 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان و مرز نیمه رسمی سومار را با کشور عراق دارد که حجم عظیمی از صادرات ایران به عراق از طریق این مرزها انجام می شود.

وی با بیان اینکه روند صادرات در این سه مرز رو به رشد، است، عنوان کرد: اکنون روزانه یک هزار و 60 دستگاه کامیون در مرز پرویزخان، 350 کامیون از مرز خسروی و 450 کامیون از مرز سومار کالا به عراق صادر می شود.

استاندار کرمانشاه در رابطه با بازارچه های مرزی استان گفت: سه بازارچه مرزی شیخ صله، شوشمی و تیله کوه نیز در استان کرمانشاه وجود دارند که این مرزها سال گذشته به دنبال برگزاری انتخابات در عراق در اقدامی یک طرفه از سوی این کشور بسته شدند.

بازوند اضافه کرد: براساس مذاکراتی که از طریق سفارتخانه ایران در عراق با مقامات این کشور انجام شد، بازارچه شیخ صله روز پنجشنبه هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفت.

وی اعلام کرد: به نظر می رسد که 2 بازارچه دیگر استان نیز براساس مذاکراتی که صورت گرفته حداکثر تا 2 ماه آینده فعالیت مجدد خود را آغاز کنند.

بازارچه های شیخ صله در شهرستان ثلاث باباجانی، تیله کوه در سرپل ذهاب و شوشمی در شهرستان پاوه قرار دارند.

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه بیش از 2 میلیارد دلار، معادل حدود نیمی از صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق را به خود اختصاص می دهد.

استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه های دولت برای حل مشکل کوله بران گفت: دولت در حال گذراندن مصوبه ای برای ارائه تخفیف به تجار است.

بازوند افزود: به نظر می رسد که تا چند ماه آینده پس از تصویب این طرح بخش عمده ای از مشکلات مرزنشینان و کوله بران حل شود.

وی توضیحات بیشتری در رابطه با جزییات طرحی که توسط هیات دولت در حال بررسی است، ارائه نکرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 24585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =