تغییر مسیر لهستان از اتحادیه اروپا؟

ورشو معتقد است اتحادیه اروپا باید در برابر امریکا انعطاف از خود نشان داده و اتخاذ سیاست های تند علیه تحریم های ترامپ اقدام درستی نیست با این حال سایر اعضا بر ضرورت مقاومت در برابر تحریم های جدید تأکید دارند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از thenational امارات، رییس اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا برای محافظت از منافع استراتژیک و اقتصادی خود در ایران پس از خروج ایالات متحده از معاهده بین المللی هسته ای تلاش خواهد کرد.

فدریکا موگرینی پس از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت کشورهای عضو طی سه سال گذشته که از توافق هسته ای می گذرد، تلاش های خود را "برای محافظت از سرمایه گذاری های اقتصادی و تداوم حضور کسب و کارهای اروپایی که به طور قانونی در ایران سرمایه گذاری و مشارکت دارند" به کار بسته است.

با این حال دونالد ترامپ ایالات متحده را در اوایل ماه جاری از این قرارداد خارج کرد و اکنون قصد تحمیل تحریم های سنگین علیه ایران را دارد که ممکن است بر برخی شرکت های اروپایی که با تهران کار می کنند اثرگذار باشد. با این حال قدرت های اروپایی می گویند که متعهد به نجات این قرارداد هستند.

فدریکا موگرینی در این رابطه معتقد است این قرارداد بیش از منافع اقتصادی دارای منافع سیاسی و امنیتی است و باید به آن پایبند بود. به گفته وی اتحادیه اروپا در تلاش است تا راهکارهای منعطفی را برای مراقبت از مواضع ترامپ در موزد ایران اتخاذ کند. با این حال به نظر می رسد لهستان اولین کشور اروپایی است که به آمریکا پیوسته است.

وزیر امور خارجه این کشور با طرح این موضوع که ایران در حال فشار بر اروپا است تا بتواند منافع خود را در قبال آمریکا کسب کند اعلام کرده است که اروپا باید سیاست های منعطف تری در مقابل واشنگتن اتخاذ کند و به نگرانی های آمریکا در مورد برجام واکنش درست نشان دهد.

به گفته وی ورشو مخالف اقدامات اتحادیه اروپا برای سیاست هایی است که در مسیر تضعیف تحریم های آمریکا اتخاذ می کند. به گفته وی تشویق کشورهای اروپایی به حضور در ایران می تواند مشکلات بزرگتری را برای این شرکت ها ایجاد کند  

بنا بر این گزارش کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا هفته گذشته با اشاره به اتخاذ راهکارهای مبتنی بر قانون انسداد که در سال 1996 در برابر کشورهای کوبا، لیبی و ایران وضع شده به دنبال باز کردن راه هایی برای بازنگری در تحریم های اروپا است. این قانون پیش از این هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته اما ممکن است منافع اتحادیه اروپا را به ویژه در حوزه های تجارت و سرمایه گذاری تهدید کند.

کارشناسان معتقدند این قانون البته نیازمند بازنگری است تا تحریم های جدید هسته ای را نیز در بر بگیرد که این مسأله ممکن است زمان بر باشد با این حال اتحادیه اروپا همچنان به ضرورت حمایت از شرکت های اروپایی در ایران تأکید دارد.

کد خبر 24592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =