ضرورت امضای تفاهم نامه تعرفه ترجیحی با هند

ابراهیم جمیلی: هند از دیرباز یکی از بازارهای بسیار مهم آسیا بوده و همواره دو کشور علاقه مند بوده اند ارتباطات تجاری خود را با یکدیگر توسعه دهند به این منظور امضای تفاهم نامه تعرفه ترجیحی با هند یکی از مهمترین اقدامات جهت توسعه تعاملات تجاری بین دو کشور است

 مریم خورشیدی- رییس اتاق مشترک ایران و هند در گفتگو با اگزیم نیوز، امضای تفاهم نامه تعرفه ترجیحی با هند را یکی از مهمترین اقدامات جهت توسعه تعاملات تجاری بین دو کشور دانست و گفت: هند از دیرباز  یکی از بازارهای  بسیار مهم  آسیا بوده و همواره دو کشور علاقه مند بوده اند ارتباطات تجاری خود را با یکدیگر  توسعه دهند.

ابراهیم جمیلی با اشاره به اینکه هند از جمله کشورهایی است که در دوره قبلی تحریم ها نیز مبادلات نفتی و ارتباطات تجاری خود را با ایران حفظ کرده، گفت: یکی از موارد مهمی که  ضروری است در مذاکرات فی مابین به نتیجه برسد امضای تفاهم نامه ترجیحی بین دو کشور است که می تواند بخش عمده ای از مشکلات دو طرف را در حوزه تعاملات تجاری حل کند؛ تعرفه برخی کالاها در هند بسیار بالاست و عملا ایران امکان رقابت دراین کشور را ندارد.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران به امتیاز مکمل بودن بازار کالایی ایران و هند اشاره کرد و افزود: به دلیل مکمل بودن اقتصاد دو کشور، ایران می تواند کالاهای زیادی را به این کشور صادر کند و در مقابل می توانیم بسیاری از نیازهای داخلی خود را به جای چین و سایر کشورها  از هند و با کیفیت و قیمت مناسب و رقابتی تر تامین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هند بعنوان کشوری در مسیر توسعه در چند سال گذشته از رشد اقتصادی مستمر برخوردار بوده و می تواند الگوی خوبی برای سرعت بخشیدن به روند رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

جمیلی عملکرد تیم دیپلماسی کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: دکتر ظریف پیرو اثبات حقانیت ایران در برجام، سلسله سفرهایی را به کشورهای مختلف آغاز کرده است که این اقدام  از نیازهای مهم کشور در برهه کنونی است؛ بخش خصوصی به نوبه خود از این اقدام وزارت امور خارجه تشکر می کند و آمادگی خود را برای کمک و همفکری در این زمینه را دارد.

وی اولویت مذاکرات هند را موضوع نفت و حفظ سهم ایران در این بازار عنوان کرد و گفت: در خصوص تجارت با هند مشکل اساسی و لاینحلی وجود ندارد و امیدواریم با عدم بدعهدی هند در پرداخت مطالبات ایران، بتوانیم مبادلات تجاری خود را با این کشور بیش از گذشته توسعه دهیم.

 به گزارش اگزیم نیوز هشتم خردادماه سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند در دیدار با جواد ظریف ، در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، به هند هم آسیبی می‌زند یا نه، گفت که موضع دهلی نو مستقل از هر کشور دیگری است و قرار نیست سیاست خارجی خود را تحت فشار بگذارد. سواراج اضافه کرد: «هند فقط تابع تحریم‌های سازمان ملل است، نه تحریم‌های یک‌جانبه از سوی هر کشوری».

محمدجواد ظریف  در سفر به هند درباره برجام و خروج آمریکا، نحوه تامین منافع اقتصادی تهران و دهلی نو و فراهم سازی شرایط برای گسترش همکاریها  به گفتگو و مذاکره پرداخت.

ایران بعنوان یکی از تامین کنندگان اصلی نفت هند از روابط اقتصادی و سیاسی مناسبی برخوردر هستند؛ روابط تجاری بین دو کشور در سال‌های 2017-2016  معادل 9/12 میلیارد دلار  بوده است؛ از این میان  هند معادل 5/10 میلیارد دلار کالا و عمدتا نفت خام از ایران وارد کرده و در همین مدت معادل 4/2 میلیارد دلار  صادرات کالا به ایران داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان دو کشور ایران و هند را رو به گسترش و رشد دانست و ضمن اشاره به تعامل مثبت هند و ایران قبل از برجام اظهار امیدواری کرد در زمینه های حمل و نقل و تجارت همچون حوزه ه انرژی، دو کشور بتوانند مناسبات خوبی را برقرار سازند.

 

کد خبر 24614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =