تدوام روند طبیعی همکاریهای هند در چابهار

هادی حق شناس:در حال حاضر هیچ مشکلی در ادامه عملیات اجرایی سرمایه گذاری هند در بندر چابهار وجود ندارد و سیگنالی مبنی بر تاثیر تهدیدهای آتی آمریکا بر این پروژه و طرف هندی دریافت نشده است

مریم خورشیدی- وزیر امور خارجه هند در دیدار با محمد جواد ظریف اوایل ماه جاری بر تقویت روابط دوجانبه به رغم حریم های امریکاف تاکید کرد؛ سایر مقامات بلند پایه وزارت کشتیرانی هند در اظهار نظرهای متعدد اظهار امیدواری کردند روابط تنش آلود میان ایران و آمریکا به پروژه بندر چابهار که یک مسیر جایگزین به افغانستان و آسیای میانه محسوب می شود آسیب نزند.

هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و کشتیرانی کشور در گفتگو با اگزیم نیوز، موضع وزیر امور خارجه هند در قبال تحریم های امریکا علیه ایران را یکی از قوی ترین موضع گیریهای دیپلماتیک در مقطع کنونی خواند و گفت: خانم سوشما سواراج در ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت اعلام کرده است که از تحریم های یک جانبه آمریکا تبعیت نخواهد کرد؛ با این اعلام نظر قاطع، به نظر می رسد مشکلی در ادامه همکاریهای مشترک ایران و هند به وجود نخواهد آمد.

حق شناس اعلام کرد در حال حاضر هیچ مشکلی در ادامه عملیات اجرایی سرمایه گذاری هند در بندر چابهار وجود ندارد و سیگنالی مبنی بر تاثیر تهدیدهای آتی آمریکا بر این پروژه و طرف هندی دریافت نشده است.

وی ارتقا ظرفیت بندر چابهار از 2.5 تا 8.5 میلیون تن را بعنوان  یکی از دستاوردهای مهم  سرمایه گذاری هند در بندر چابهار دانست و گفت: از سال گذشته نیز کشتی های هندی ها از سال گذشته و با آغاز به کار این بندر  بصورت مرتب در بندر چابهار پهلوگرفته، بارگیری می کنند و به مقصد افغانستان حرکت می کند.

 معاون سازمان بنادر و کشتیرانی خاطر نشان کرد: ترانزیت نه تنها نفع اقتصادی برای همه کشورهای درگیر آن دارد، بلکه منافع سیاسی نیز در پی دارد؛ چون عبور کالا به هر شکلی اعم از فیزیکی یا به صورت احداث خط لوله نفت و گاز از خاک ایران یا کشورهای همسایه ما سبب می شود تا منافع مشترک برای آن کشورها ایجاد شده و از موضع گیری های سیاسی یکدیگر در مجامع بین المللی حمایت کنند تا درآمدهای اقتصادی که از محل ترانزیت برای کشورهای مبدأ، عبوری و مقصد ایجاد می شود، به خطر نیفتد. هند نیز از این فرایند جدا نیست و قطعا برای حفظ منافع خود تلاش خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری پی تی آی هند، وزارت کشتیرانی  هند، با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، قصد دارد از هفته آینده عملیات توسعه ای بندر راهبردی چابهار را آغاز کند.
هند شرکت بنادر و خدمات دریایی کاوه ایران را برای انجام عملیات توسعه ای بندر چابهار به مدت 18 ماه انتخاب کرده است

در این مدت این کشور به دنبال انتخاب یک شرکت هندی برای مدیریت طولانی مدت بندر چابهار خواهد بود.

هند در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به این کشور در بهمن ماه گذشته کنترل فاز اول بندر چابهار (اسکله شهید بهشتی) را بر عهده گرفت و تعهد کرد که عملیات های توسعه ای این بندر را قبل از 17 ژوئن (27 خرداد) آغاز کند.
شرکت بین المللی بنادر (ای پی جی ال) هند در سال 2015 توسط دولت هند برای توسعه بنادر در خارج از این کشور ایجاد شده است.

این شرکت در ماه مه (اردیبهشت) سال 2016 برای تجهیز و اداره ترمینال های چند جانبه و کانتینری اسکله چند منظوره شهید بهشتی در فاز اول بندر چابهار ایران با شرکت آریا بندر ایران قرارداد امضا کرد. بر اساس این قرارداد این شرکت با سرمایه گذاری معادل 85.21 میلیون دلار، اداره اسکله شهید بهشتی را به مدت 10 سال بر عهده خواهد داشت.

گوپال کریشنا معاون وزارت کشتیرانی هند  اعلام کرده است که توانسته برای آغاز عملیات موقت در بندر چابهار آماده شود و این عملیات به زودی آغاز خواهند شد.

دولت هند همچنین انجام مناقصه های جدید برای انتخاب یک شرکت همکار جهت اداره، مدیریت و نگهداری از بندر چابهار را آغاز کرده است.

در مناقصه پیشین به دلیل شرایط سخت، هیچ کدام از شرکت های هندی از جمله ادانی، جی اس دبلیو و شرکت بین المللی زیرساخت ها و ترمینال های باری انتخاب نشدند. یکی از شرایط درنظر گرفته شده این بود که شرکت منتخب در مناقصه باید 8.52 میلیون دلار در ابتدای قرارداد پرداخت می کرد.

پس از شکایت شرکت های حاضر در این مناقصه، وزارت کشتیرانی هند اعلام کرد شرایط جدیدی را درنظر خواهد گرفت.

از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین المللی هستند به طوریکه نخستین محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.

 

کد خبر 24671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =