اعتبار سنجی؛ الزام توسعه صادرات

آرش شهرآئینی: برای سوق دادن صادرات به سمت تخصصی شدن باید شرایط اعتبار سنجی خریدار فراهم شود تا صندوق بتواند پوشش ریسک عدم بازپرداخت را ارائه دهد

مریم خورشیدی - سید آرش شهرائینی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز غیر حرفه ای بودن صادرات به دو بازار مهم عراق و افغانستان را مانعی جدی در مسیر توسعه صادرات به این کشورها معرفی کرد و گفت: برای سوق دادن صادرات به سمت تخصصی شدن باید شرایط اعتبار سنجی خریدار فراهم شود تا صندوق بتواند پوشش ریسک عدم بازپرداخت را ارائه دهد.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران اذعان داشت: در حالیکه ایران سهم عمده ای از بازار عراق و افغانستان را در اختیار دارد و به ترتیب بیش از سی و پانزده درصد از بازار افغانستان و عراق از آن خود کرده، اما متاسفانه هنوز صادرات به این کشورها به صورت غیرحرفه ای انجام می شود.

وی با ذکر این نکته که هنوز بخشی از تجارت با عراق از داخل ایران و به صورت ریالی انجام می گیرد اذعان داشت: این ساز و کار ارزش افزوده کمی برای ما در پی دارد و این شیوه از تجارت نمی تواند منتج به دستبابی به اهداف صادراتی ما در این کشور شود.

آرش شهر ائینی  به عدم وجود اطلاعات کافی برای اعتبارسنجی از عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلایل مختلف اطلاعات مورد نیاز و کافی برای اعتبار سنجی در اختیار ما قرار ندارد؛ در چنین شرایطی ما این اطلاعات را ازمنابع اطلاعاتی مشخصی که خدمات رتبه سنجی را در سطح جهانی ارائه می دهند، خریداری کرده  و طبق آن ریسک خریداران را تضمین کنیم.

 شهرآئینی با تاکید برضعف منابع اطلاعاتی درباره این کشورها گفت: وظیفه صندوق ضمانت صادرات، پوشش مخاطرات حوزه تجارت و صادرات است و عدم  ارائه  اطلاعات درست و دقیقی از سوی این کشورها باعث القای ضعف به صندوق شده و باعث می شود تا صندوق ضمانت صادرات نتواند آنطور که باید کار خود را به درستی انجام دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر عزم جدی کشور برای حضور مستقیم و موثر در بازارهای منطقه، خصوصا عراق و افغانستان، اظهار داشت: صندوق ضمانت تلاش دارد برای تحت پوشش قرار دادن صادرات اعتباری به افغانستان و عراق، موضوع اعتبارسنجی مشتریان را به صورت جدی پیگیری کند؛ از آنجاییکه خروجی شرکت های اطلاعاتی درحد انتظار ما نیست، صندوق در نظر دارد به صورت مستقیم و با کمک اتاق های بازرگانی دو طرف شرایط اعتبارسنجی از خریداران این دو کشور را فراهم نماید.

 وی تاکید کرد این فرایند نیازمند همکاری کامل نهادهای مرتبط با تجارت در دو کشور است؛ در غیر اینصورت به سادگی نمی توان اطلاعات دقیق و لازم را برای رتبه بندی کسب نمود؛ لذا اتاق های بازرگانی نقش کلیدی را در این جریان ایفا می کنند؛ تجار دو کشور به طور خاص  در عراق چه در اقلیم و چه در سلیمانیه با همکاری اتاق های بازرگانی کارمی کنند و ما سعی داریم از این طریق اقدام نماییم.

شهرآئینی افزود: علاوه بر اتاق های بازرگانی می توان روی اطلاعات کارگزارهای فعال کشور در عراق حساب کرد و در نهایت اگر اطلاعات شرکت ها برای تعیین سقف اعتبار  کافی نباشد ممکن است از آنها بخواهیم وثائقی به بانک مورد قبول  ما درکشور عراق  در رهن قرار دهند تا ما طبق ضمانت نامه بانکی صادر شده از سوی بانک عراقی، تعیین سقف را انجام دهیم و سقف اعتبار  آنها را به میزانی که بتوانند با ایران کار کنند ارتقا دهیم.

شهرآیینی با اعلام خبر بازگشایی دفتری برای رتبه سنجی در عراق در آینده ای نزدیک گفت: به این منظور باید مجوز لازم را از مجمع عمومی صندوق اخذ کنیم؛ فعلا درحال طی مراحل برای اخذ مجوز هستیم و تا آن زمان برای سرعت بخشیدن به فرایند اعتبار سنجی، اطلاعات لازم را از طریق کارگزاری های فعال در عراق، اتاق بازرگانی در سلیمانیه و سایر مناطق عراق، منابع اطلاعاتی را که می توان در دست گرفت، جمع آوری می کنیم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت اعلام کرد: .بالغ بر 100شرکت در مناطق مخلف دنیا کارمی کنند که بعضا بطور خاص برای یک شرکت، یک منطقه و گاهی به صورت جهانی فعالیت می کنند؛ بر اساس تجربه ای که داریم،شرکت هایی که کیفیت گزارش بهتری دارند و اطلاعات مالی قویتری دارند را به مرور در هر منطقه شناسایی کرده و با آنها قرارداد امضا کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را خریداری می کنیم.

وی گفت صندوق ضمانت صادرات، سهام دار یک بانک اطلاعاتی معتبر است که درمیان کشورهای اسلامی ایجاد شده  و وابسته به اتحادیه امان است. این بانک اطلاعاتی درسال 2009 تاسیس شد و صندوق ضمانت صادرات ایران نیز از اعضای هیات موسس آن به شمار می رود.

شهر آئینی یکی از دستاوردهای این اتحادیه را  ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: ما از طریق این پایگاه اطلاعاتی بخش عمده ای از هزینه تامین کنندگان را پرداخت می کنیم، اما تامین کنندگان مورد نظر در بازار عراق و افغانستان چندان فعال نیستند و چون نمی توانیم از طریق تامین کنندگان خارجی در این دو بازار به اطلاعات دسترسی پیدا کنیم باید به صورت مستقیم در این بازارها حضور داشته باشیم. 

کد خبر 24684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =