مقصر گرانی خودرو کیست؟

افزایش تصاعدی در بازار خودرو ناشی از حرکت دلال ها در این بازار است یا خودروساز این بازار را با مشکل روبرو کرده؟ سهم تحریم های آینده و خروج شرکت های خودروساز از کشور در این نابسامانی به چه میزان است؟

در شرایطی مدیر کل خودروی وزارت صنعت از ارزان شدن قیمت خودرو تا یک ماه آینده خبر می دهد که رییس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است روند قطعه رسانی به خودروهای مونتاژ داخل به کندی صورت می گیرد و در عین حال اختلاف قیمت بین خودروها بین بازار آزاد و کارخانه گاها تا 14 میلیون تومان اختلاف دارد.

در این رابطه قناتی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت می گوید با استفاده از مکانیزم پیش فروش خودرو شرایط برای کاهش قیمت ها تا یک ماه دیگر فراهم خواهد شد. وی معتقد است در عرضه خودرو مشکلی دیده نمی شود بلکه مشکل اصلی آن است که طی ماه های اخیر نقدینگی به سمت بازار خودرو حرکت کرده و همین مسأله قیمت ها را افزایش داده است.

به گفته قناتی رشد عرضه ای به میزان 35 درصد را امسال شاهد بوده ایم که همین موضوع نشان می دهد از منظر عرضه پیشرفت داشته ایم. وی معتقد است این وضعیت نابسامانی که در بازار خودرو اتفاق افتاده به دلیل هجوم دلالان پیش آمده است.

اما موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل معتقد است عامل اصلی این نابسامان دو موضوع است؛ نخست آن که با خروج شرکت های رنو و پژو قطعات مورد نیاز برای شرکت های داخلی به مشکل برخورده است.

قناتی در ادامه با اشاره به این که شرکت های خودروسازی بر اساس دستوالعمل شورای رقابت عمل می کنند و با توجه به تقاضا در بازار این اجازه به خودروساز داده خواهد شد تا تعداد بیشتری خودرو پیش فروش کنند گفت: این حاشیه بازار در اعیاد پیش رو برطرف خواهد شد و شرکتهای خودروسازی فروش خودرو را در برنامه دارند.

در مقابل موتمنی معتقد است دولت برای کنترل قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان شورای رقابت را ایجاد کرده تا کمترین اجحاف در حق افراد ضعیف صورت بگیرد اما امروز قیمت این خودروها از درب کارخانه تا بازار 14 میلیون تفاوت دارد. موتمنی افزود: سه هفته پیش قیمت خودروها روند نزولی گرفت و بازار داشت به تعادل می‌رسید اما شورای رقابت اعلام کرد از آخر خردادماه قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند که همین امر سبب شد که به بازار شوک وارد شود و اندک خودرویی که در بازار موجود بود، جمع شود.

قناتی افزود: این افزایش قیمت خودرو به نفع وزارت صنایع و شرکتهای خودروساز نیست و از این افزایش قیمت حمایت نمی‌کنیم.

موتمنی در ادامه تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار بر مبنای تقاضا و عرضه است و امروز عرضه آنقدر کم شده و به صورت قطره چکانی انجام می‌شود که قیمت ها به صورت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است در واقع امروز این شبکه توزیع خودروها است که بازار را کنترل می‌کند و ترجیح داده که برای سود بیشتر تا آخر این ماه خودرو کمتری به بازار عرضه کند.

وی ادامه داد: وضعیت امروز بازار نشان می‌دهد هیچ نظارتی وجود ندارد چرا که اگر سازمان صنعت و معدن و تجارت و یا تعزیرات بر بازار نظارت داشت اختلاف 14 میلیونی از درب کارخانه تا بازار وجود نداشت و به طور کلی ما قیمت دو نرخی نداشتیم.

موتمنی اظهار داشت: متاسفانه برخی این نوسانات بازار را به گردن فروشندگان و دلالان می‌اندازند در صورتی که این کارخانجات خودروسازی هستند که با عرضه نکردن خودرو قیمت‌ها را این چنین افزایش دادند خودروهای زیر 45 میلیون تومان کارتکسی عرضه می‌شود و اصلا جای مانور برای دلال‌ها ندارد از طرف دیگر سایپا و ایران خودرو ثبت نام خودرو را متوقف کردند و معلوم نیست خودروهایی که آنها روزانه تولید می‌کنند به کجا می‌رود. سایپا اعلام کرده که تولیدی خود را در اردیبهشت ماه افزایش داده است اما معلوم نیست این افزایش به کجا رفته است.

منبع: ایلنا

کد خبر 24685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =