رتبه ۱۳ ایران در صادرات سیب درختی

دکتر شاهرخ شجری: بر اساس آمار رسمی فائو ایران در تولید سیب درختی رتبه ششم را در جهان به خود اختصاص داده است، حال آنکه در صادرات این محصول رتبه ۱۳ را دارد

مریم خورشیدی-دکتر شاهرخ شجری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری اگزیم نیوز اعلام کرد دهم تیرماه امسال زنجیره سیب در کشور با انتخاب هیات مدیره و اعضا تشکیل و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

شاهرخ شجری مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر افزود: این تصمیم از یکسال پیش به منظور ایجاد درک و زبان مشترک بین فعالان اقتصادی در حلقه های مختلف زنجیره با برگزاری جلسات متعدد دنبال شد. لازم به ذکر است در این زنجیره، حلقه تولید کنندگان، سهم ۶۰ درصدی دارند و مابقی سهام به حلقه های فرآوری، لجستیک و حمل و نقل (بسته بندی، سردخانه و سورتینگ) و صادرکنندگان اختصاص دارد.

شجری تصریح کرد: همه اعضا هیات موسس زنجیره سیب، بخش خصوصی هستند و وزارت جهاد کشاورزی در این میان صرفا نقش نظارت، مشاوره، حمایت و تسهیل گری در تشکیل زنجیره را داشته است؛ در رابطه با ساختار حقوقی و مدیریتی نوع شرکت زنجیره سهامی خاص بوده  و در یکی از مناطق آزاد اقتصادی به ثبت خواهد رسید.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی بر اساس آمار رسمی فائو ایران در تولید سیب درختی رتبه ششم را در جهان به خود اختصاص داده است، حال آنکه در صادرات این محصول رتبه ۱۳ را دارد.

 شجری خرد و کوچک بودن مقیاس غالب صادرکنندگان، پراکندگی و رقابت منفی قیمتی صادرکنندگان در کشورهای هدف و همچنین نگاه سنتی غالب صادرکنندگان به مقوله صادرات را از جمله موانع توسعه صادرات در بخش کشاورزی دانست و افزود: این مساله باعث شده که صادرکنندگان ما در کشورهای هدف در دام رقابت منفی قیمتی افتاده و محصولات ما علی­رغم بالا بودن کیفیت در مقایسه با محصولات کشورهای رقیب با قیمت پایین تری عرضه شوند.

 وی با اشاره به این که رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی از زمان محول شدن وظایف بازرگانی مطابق قانون تمرکز به این وزارت خانه، ایجاد زنجیره ها بوده است گفت: یازده کارگروه برای تشکیل زنجیره محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تعریف شد که  از این میان «زنجیره سیب»، دهم تیرماه اجرایی می شود.

شجری به برگزاری دوره ای تخصصی توسط سازمان بهره وری آسیایی (APO ) برای نمایندگان از کشورهای مختلف آسیایی در  ایران اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این دوره آشنایی صادرکنندگان کشورهای مختلف  با زنجیره عرضه سیب با تاکید بر صادرات بود؛ ما در این کارگاه آموزشی ارائه ای در خصوص زنجیره سیب و بازدید از سایت زنجیره خواهیم داشت که می تواند این محصول را جهانی کند.

این مقام مسئول بیان داشت: امروز تجربیات کشورهای موفق که سهم قابل توجهی در تجارت دارند نشان می دهد که راهی جز ادغام صادرکنندگان و ایجاد مقیاس های بزرگتر برای بهره مندی از فرصت برند سازی در قالب زنجیره های ارزش و عرضه وجود ندارد؛ شرکت های مدیریت صادراتی و کنسرسیوم های صادراتی می توانند محور ادغام واحدهای صادراتی خرد شده و باعث انسجام بیشتر در صادرات محصولات کشاورزی شوند؛ امیدواریم برنامه زنجیره عرضه محصولات کشاورزی برای سایر محصولات نیز تشکیل و به توسعه تولید و صادرات این محصولات کمک کند.

به گزارش اگزیم نیوز تشکیل زنجیره محصولات کشاورزی برای بهره مندی از مزایای آن و همچنین توسعه هدفمند و پایدار بازارهای صادراتی از ضرورت های حوزه صادرات محصولات کشاورزی محسوب می شود و یکی از رویکرد های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

کد خبر 24700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =