استفاده از صندوق توسعه ملی برای خرید کامیون های یخچالدار

دکتر شاهرخ شجری: پیشنهاد ما برای بهبود وضعیت زیرساختی در حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی، استفاده از تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی برای خرید کامیون های یخچالدار است

 مریم خورشیدی- دکتر شاهرخ شجری در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به کمبود تجهیزات حمل و نقل و زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی گفت: فراهم آوردن شرایط برای حضور کامیون های خارجی در حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی و همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت به فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در این حوزه ضروری است؛ پیشنهاد ما برای بهبود وضعیت زیرساختی در حوزه حمل و نقل محصولات کشاورزی، استفاده از تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی برای خرید کامیون های یخچالدار است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی افزود: با پی گیری وزارت جهاد کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ 11 درصد در این باره تخصیص داده شد اما به دلیل حجم کم این منابع، تصمیم به تلفیق این تسهیلات با منابع بانکی با نرخ 18 درصد و در نتیجه تخصیص 600 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۴.۵ درصدی از بانک کشاورزی، به صادرکنندگان محصولات کشاورزی شده است.

وی گفت علاوه بر منابع یاد شده، همچنین 200 میلیارد تومان با نرخ ۱۴.۵ درصدی نیز از سوی بانک توسعه تعاون به صادرکنندگان در حوزه کشاورزی تخصیص داده شده که بخشی از آن جذب شده است. متاسفانه تا امروز نتوانسته ایم از منابع بانک توسعه صادرات که بدون سقف نیز هست بهره مند شویم که این موضوع در دست پیگیری جدی وزارت متبوع است.

شاهرخ شجری در  ادامه به خبر نگار اگزیم نیوز گفت:  در حال حاضر حدود 300 تا 350 کامیون کانتینر یخچال­دار داریم که با احتساب ظرفیت بیست تنی برای آنها و در نظر گرفتن حداکثر بیست سفر در سال برای هر کامیون، سالانه توان جابه جایی 120 تا 150 هزار تن محصولات کشاورزی وجود دارد ؛ حال آن­که مجموع صادرات محصولات کشاورزی ما حدود 5 میلیون تن است و اگر محصولات خشکبار را از این پروسه کنار بگذاریم، مابقی محصولات می بایست با کامیون یخچالدار جا به جا شود؛ این عدم تناسب بین حجم محصول صادراتی و برنامه­های هدف­گذاری شده برای توسعه صادرات ، الزام تامین کانتینرهای یخچالدار را برای این بخش روشن می سازد.

این مقام مسئول اظهار داشت: باید در راستای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل چه به صورت ریلی، جاده ای و کامیون های یخچال دار، کشتی و کارگو، تلاش جدی صورت بگیرد و ظرفیت فعلی به اندازه ای برسد تا بتوانیم به هدف گذاری های انجام شده در بخش صادرات محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.

وی ارتقا سطح بسته بندی محصولات کشاورزی را در بخش صادرات یک الزام دانست و گفت: ضروری است بسته بندی، برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و در مجموع زنجیره سرد محصولات کشاورزی را تجهیز  نماییم  تا بتوانیم از سد استانداردهای این بخش عبور کنیم؛ خلا رعایت استانداردهای کیفی و بسته بندی باعث شده عملا بخشی از بازار هدف صادراتی ما به رقبا واگذار شود.

شاهرخ شجری در  ادامه به معرفی مقاصد مهم صادراتی کشور در حوزه کشاورزی پرداخت و گفت: 35 درصد از محصولات کشاورزی صادراتی ما به عراق، 11 درصد به افغانستان است و مابقی محصولات صادراتی کشاورزی ما به کمتر از ده کشور دیگر صادر می شود و این نکته نشان می دهد که درجاتی از انحصار در صادرات ما وجود دارد که منجر به کاهش قدرت چانه زنی صادرکنندگان ما برای قیمت گذاری محصولاتشان می شود.

وی تاکید کرد باید تلاش کنیم با استفاده از سیاست« نفوذ و توسعه» کشورهای بیشتری را در برنامه صادراتی خود قرار دهیم و بتوانیم دامنه صادرات خود را به کشورهای بیشتری گسترش دهیم.

شجری به اهمیت تسهیل مبادلات مالی و بانکی به خصوص در شرایط فعلی کشور گفت: موضوع انتقال ارز از مباحث مهمی است که باید برای آن چاره جدی اندیشید؛ پیشنهاد ما راه اندازی سامانه ای است که در آن صادرکنندگان محصولات کشاورزی بدون درج اطلاعات صادرکنندگان، تمایل خود برای مبادله ارز را ثبت و همزمان واردکنندگان با یک نرخ توافقی ارز مورد نیاز خود را در این بستر تهیه کنند؛ این پیشنهاد در قالب سامانه ای به نام «سماک» طراحی شده و به زودی با هماهنگی و توافق سازمان توسعه تجارت و معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و درصورت تایید بانک مرکزی به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، صادرات محصولات و فرآورده‌‌های باغی در سال 1396 در مجموع یک میلیون و 549 هزار تن به ارزش تقریبی 2 میلیارد و 821 میلیون دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال ماقبل 26 درصد به لحاظ وزنی و 4.5 درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است.

کاوه زرگران به ترتیب پسته با یک میلیارد و 175 میلیون دلار، زعفران 325 میلیون دلار، سیب 256 میلیون دلار، خرما 250 میلیون دلار و کشمش 153 میلیون دلار ، آبمیوه و کنستانتره با صادراتی حدود 138 میلیون دلار و ژله و مربا با صادراتی به ارزش 82 میلیون دلار را از مهمترین اقلام عمده صادراتی کشاورزی  در سال 96 معرفی کرد.

 

کد خبر 24702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =