کاهش ۵.۷ میلیارد دلاری واردات

مجتبی خسروتاج: از ابتدای امسال تا ۲۷ خرداد، ۹.۹ دهم میلیارد دلار ارز برای واردات کالا اختصاص یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵.۷ میلیارد دلار کاهش را نشان می‌دهد

 مجتبی خسروتاج در سی و نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: از ابتدای امسال تا 27 خرداد، 9.9 دهم میلیارد دلار ارز برای واردات کالا اختصاص یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 5.7 میلیارد دلار کاهش را نشان می‌دهد

وی این میزان اختصاص ارز را که شان از  افزایش ثبت سفارش بعد از ابلاغ سیاست های جدید ارزی است را نگران کننده ندانست و افزود: اگرچه از ابتدای امسال تا کنون ۲۸ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات کالا صورت گرفته اما تا زمانی که این ثبت سفارش ها منجر به اختصاص ارز نشود ارزشی ندارد. چرا که ثبت سفارش ها زمانی ارزش دارد که تخصیص بانکی ارز را داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تا تاریخ ۲۲ خرداد امسال معادل ۷۵۰ میلیون یورو و دلار هم از صادرکنندگان در سامانه نیما خریداری شده ضمن اینکه در این مدت ۴۲۴ میلیون یورو و معادل ۲۵۰ میلیون یورو، دلار در سامانه نیما خریداری شده است.

 خسرو تاج با اذعان به اینکه  تا امروز با روش ارشادی با صادرکنندگانی که باید درامدهای ارزی شان را در سامانه نیما وارد کنند برخورد شده، گفت: امروز یکی از نقدها این است که فرصت ۶ ماهه به صادرکنندگان برای اعلام و ثبت درآمدهای ارزی موجب شده که با نیاز انباشته ارز برای واردات روبه رو باشیم.

وی گفت: از زمان ایجاد سامانه نیما، معادل۷۵۰میلیون یورو درهم، معادل ۴۲۴میلیون یورو و معادل۲۵۰میلیون یورو، دلار از صادرکنندکان خریداری شده که در مجموع رقمی معادل ۱.۵میلیارد یورو طی یک ماه و نیم گذشته از ایجاد سامانه نیما است.

خسرو تاج افزود: تا زمانی که سامانه نیما و شبکه بانکی با تقاضای ارز گروه اول و دوم (دارو، مواد اولیه و ماشین آلات) روبه رو است، به گروه سوم ارز تخصیص داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست بخش خصوصی برای آزاد شدن نرخ ارز حاصل از صادرات خرد (۲۰درصد)، با توجه به سهم ۸۵درصدی کالاهای واسطه‌ای در واردات کشور باید ببینیم چه بلایی بر سر قیمت ارز می‌آید، این اقدام قطعا قیمت را بالا خواهد برد.

 

کد خبر 24717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =