رشد ۵۳ درصدی تجارت کالای غیر نفتی به تایلند در سال ۹۶

مریم خزایی: رشد ۵۳ درصدی تجارت کالای بدون نفت خام ایران با تایلند در سال ۱۳۹۶، نشان می دهد این کشور پتانسیل خوبی برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی دارد.

 معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در دو سال گذشته، سلسله نشست‌های بررسی ظرفیت‌های صادراتی به کشورهای همجوار نظیر پاکستان، ترکیه، عراق، روسیه، امارات متحده عربی، عمان، آذربایجان، قزاقستان و هند را با حضور فعالان اقتصادی و تجار طرف معامله با این کشورها برگزار کرده و در نشست اخیر خود به بررسی فرصت‌های صادراتی ایران به کشور تایلند پرداخته است

 

در ابتدای این جلسه مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با اشاره به اینکه کشور تایلند یکی از اقتصادهای موفق آسیای جنوب شرقی است، گفت: رشد 53 درصدی تجارت کالای بدون نفت خام ایران با تایلند در سال 1396،  نشان می دهد  این کشور پتانسیل خوبی برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی دارد.

کشور تایلند طی سال‌های 1960 تا 1996، متوسط رشد اقتصادی 7.5 درصدی را تجربه کرده و طی 1999 تا 2005 هم این روند رو به رشد را ادامه داده است. پس از سال 2005 تا 2013 مقداری از سرعت رشد اقتصادی این کشور کاسته شده و  به 3.5 درصد رسیده و طی سال‌های 2014 تا 2016 این کشور رشد اقتصادی 2.3 درصد را هم تجربه کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد در سال 2017 روند رشد اقتصادی این کشور معکوس شده و به 3.9 درصد افزایش یافته است. براساس پیش‌بینی بانک جهانی نیز انتظار می‌رود رشد اقتصادی تایلند در سال 2018 در سطح نسبتآً بالایی قرار داشته باشد.

خزاعی ادامه داد: تایلند در زمینه کاهش فقر پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و توانسته تجارت خود را از طریق پیوستن به اقتصاد جهانی تاحدودی بهبود دهد. همچنین این کشور استراتژی ملی 20 ساله‌ای برای سال‌های 2017 تا 2036 تدوین کرده است که بر ثبات اقتصادی، رشد سرمایه‌های انسانی، ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی، محیط زیست پایدار و رقابت‌پذیری تاکید می‏کند.

 پس از آن فروغ کریمی، کارشناس آمارهای اقتصادی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران خلاصه‌ای از گزارش تهیه شده در این معاونت در ارتباط با «بررسی پتانسیل‌های صادراتی ایران به تایلند» ارائه کرد

براساس گفته‌های کارشناس این معاونت در سال 1396، میزان صادرات کالایی ایران به تایلند (بدون درنظرگرفتن نفت خام) با رشد حدود 90 درصدی همراه بوده است. طی این سال، ایران حدود 731 میلیون دلار کالا به تایلند صادر کرده و در مقابل 350 میلیون دلار واردات کالا از این کشور داشته است. بیشترین میزان صادرات ایران به تایلند به گروه‌های کالایی چدن، آهن و فولاد، حیوانات زنده و انواع گوشت، مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد اختصاص داشته است. در گزارشی که در این معاونت انجام شده است، ضمن بررسی نیازهای وارداتی تایلند به تفکیک کدهای تعرفه شش رقمی، سوابق صادراتی آنها در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته و زمینه‌هایی که ظرفیت توسعه صادرات و یا ورود به بازار تایلند وجود دارد، شناسایی شده است.

  نیلوفر اسدی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، نیز که دیگر سخنران این جلسه بود، در ابتدا به معرفی معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران پرداخت و گفت: یکی از خدماتی که این معاونت ارائه می‌کند ارائه فهرست تولیدکنندگان و واردکنندگان هر کشور است. صادرکنندگان می‌توانند طی نامه‌ای به اتاق ایران با قید شماره کارت بازرگانی خود اطلاعات مورد نیاز خود را درخواست کنند.

 اسدی در ادامه صحبت‏های خود، آمادگی معاونت بین‏الملل اتاق ایران را برای اعتبارسنجی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با تجار ایرانی اعلام کرد. او ادامه داد: یکی از دلایلی که ممکن است مانع افزایش صادرات ایران به تایلند شود مسافت بالای بین دو کشور برای حمل‌ونقل کالا و عدم حضور ایران در موافقت‌نامه مربوط به کشورهای آسه‌آن (ASEAN) است.

اسدی با بیان اینکه تایلند می‌تواند برای ایران یک پل ارتباطی قوی به آسه‌آن باشد، گفت: مهمترین زمینه‌های همکاری ایران و تایلند شیلات، نفت و گاز، راه‌سازی و تولید قطعات خودرو است.  

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر لزوم انعقاد قرارداد با طرف‏های تجاری، تصریح کرد: ماهی‌هایی را که در سفرها غذایی مردم نیست و برای کشور هیچ سودی ندارد، می‌توان به تایلند صادر کرد اما این امر نیازمند به کشتی‌های مجهز به سردخانه‌های ماهی دارد که دو یا سه شرکت در ایران این تجهیزات را دارند.

 منبع: اتاق تهران

 

 

کد خبر 24754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =