تورم ۸.۲ درصدی برای خرداد

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ معادل ۸.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۱.۹ درصد افزایش نشان می دهد

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ به 8.2 درصد رسیده است. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از مرکز آمار ایران در خرداد ماه سال جاری عدد شاخص کل به 116.2 رسیده  که نسبت به ماه قبل 1.9 درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.2 درصد اعلام شده است. 

بررسی گزارش مرکز آمار نشان می دهد تورم کالاهای خوراکی و غیر خوراکی توسط مرکز آمار ایران، در خرداد ماه امسال دوباره افزایش پیدا کرده و به 8.2 درصد رسیده است. بر اساس این گزارش در خرداد ماه، شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۴.۲ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می دهد. مرکز آمار اعلام کرده نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠,٥ و ٧.٣ درصد می باشد.
 
شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٦,١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٧ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨,٢ درصد می باشد. این در حالی است که نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور، تغییری نکرده است. 

در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، کیوی، انواع پرتقال، هویج فرنگی، انواع سیب، کرفس، خیار، گوجه فرنگی،کشمش پلویی، آب معدنی و گوشت قرمز است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» انواع سیگار، تجهیزات رایانه، گوشی تلفن همراه، تبلت و اتومبیل سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام لیموترش، هلو، زردآلو، گیلاس، توت فرنگی و مرغ ماشینی می باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشته است.

کد خبر 24758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =