چالش های واقعی اقتصاد ایران در بزنگاه تاریخی فعلی

شافعی: کشور نیازمند اصلاح و بازبینی تصمیمات گذشته خود است. نباید مردم را از خود ناامید کنیم و باید از فرصت سوزی دست بکشیم

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز غلامحسین شافعی در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با میزبانی از وزیر امورخارجه کشورهمراه بود با تشکر از تلاش های تیم دیپلماسی کشورو مدیریت شایسته و تحسین برانگیز وزارت امور خارجه گفت: رویکرد خوب وزارت امور خارجه در پیوند دیپلماسی اقتصدی با  دیپلماسی سیاسی جای تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه سیاست بر اقتصاد کشور سایه افکنده است، گفت: در بزنگاه تاریخی برای اتخاذ تصمیمات سخت قرار داریم. اقتصاد ایران از گذشته دچار مشکلات اساسی بوده که کماکان ادامه دارند؛ بر این اساس این مشکلات شامل عدم توجه واقعی و عملی به بخش تولیدی کشور، حذف کارشناسان خبره از تصمیم گیری، وجود مراکز متعدد تصمیم گیری و کنار راندن بخش خصوصی و در نهایت در نظر گرفتن منافع دلالان به جای منافع بخش تولید می شود.

وی وجود مراکز متعدد تصمیم گیری ها در برخی موارد  منجر به بن بست کشاندن  بخش مولد اقتصاد  دانست و گفت: تکثر مراکز تصمیم گیری اقتصاد ایران را شکننده کرده و با هر تکانه ای تحت تاثیر قرار داده است این در حالی است که تلاش تیم مذاکره کننده سایه خطرات بیشتر را از سر کشور کم کرد؛ اگرچه اقتصاد ایران همچنان وضعیت بدی دارد که با تکانه های بین المللی اوضاع بدتری را تجربه می کرد.

وی با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری در حوزه برجام خاطرنشان کرد: بدون توجه به حل مسایل و مشکلات کشور به لحاظ ساختاری نمی توان حتی در حوزه های مساعد بین المللی نیز اقتصاد شکوفایی را تجربه کرد. به گفته رهبری نباید همه مشکلات اقتصادی را به برجام گره زد و دیدیم که با برجام مشکلات اقتصاد رفع نشد.

شافعی اذعان داشت: بدون رفع مشکلات ساختاری نمی توان انتظار داشت که رفع منافع سیاسی و تحریم ها، اقتصاد کشور را سامان می دهد؛ امنیت و اقتدار سیاسی کشورها در دنیا صرفا به توان نظامی نیست بلکه حوزه اقتصادی اثرگذاری بیشتری دارد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران اکنون به شدت زیر سایه سیاسی است.

وی اظهار داشت: اکنون بزنگاه تاریخی بسیار مهمی پیش روی ایران قرار دارد و بنابراین گذر از این وضعیت می تواند آینده کشور را رقم زد؛ این در حالی است که باید از فرصت سوزی گذشته دست برداشت و شرایط را  بهتر پیش برد این در حالی است که دیروقتی است که برخی مسئولان تصمیمات سختی را اتخاذ نکرده اند تا نجات بخش اقتصاد ایران شود.

رییس اتاق ایران خواستار بازگشت فضای امن در اقتصاد ایران شد و تاکید کرد: اکنون باید تصمیمات سختی گرفت و شرایط را به گونه ای متفاوت پیش برد پس در شرایط فعلی باید در برابر مضایقی که برای بخش خصوصی پیش می آید کار را برای آنها تسهیل کرده و تسهیل در برابر تحریم سرلوحه کار قرار گیرد.

وی با اشاره به پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران برای تشکیل یک نهاد فراقوه ای با حضور بخش خصوصی و اقتصاددانان گفت: این نهاد با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد.

وی با اشاره به فضای بعد از برجام، اظهار کرد: پس از توافق صورت گرفته با کشورهای مقابل باز هم فرصت داشتیم تا با اتخاذ سیاست‌های صحیح و به موقع و با تکیه بر فرمان اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری به سمت انجام برخی اصلاحات ساختاری و اساسی برای تقویت اقتصاد خود برویم تا از این طریق بتوانیم هم تاب‌آوری اقتصاد را بالا ببریم و هم راه‌های افزایش فشار بیشتر بر اقتصاد کشور را در عرصه بین‌المللی در صورت بدعهدی و نقض تعهدات بین‌المللی کاهش دهیم و هم نتیجه تلاش‌های سازنده تیم مذاکره‌کننده را بهره‌ور سازیم.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که در دنیای امروز امنیت و اقتدار سیاسی کشورها صرفا به توان نظامی و تسلیحاتی آنها گره نخورده است، افزود: امروز بحث امنیت و اقتدار سیاسی کشورها در دنیا ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی، تولیدی و صادراتی آنها نیز دارد. این یک واقعیت است که حوزه سیاسی به شدت بر حوزه اقتصادی تاثیرگذار است، اما آنچه در این میان مهم است نه اصل تاثیرگذاری بلکه نوع این تاثیرگذاری است. امروزه جذب سرمایه بدون حضور در جریان گسترده و پویای جهانی شدن اقتصاد با هر عقیده‌ای که نسبت به آن داشته باشیم ممکن نیست.

شافعی ادامه داد: هرچند شکی وجود ندارد که موقعیت آرام و ثبات سیاسی پیش‌شرط لازم برای جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی به شمار می‌رود، اما این شرط کافی نیست. شرط کافی آن است که ثبات سیاسی بتواند اولا یک مزیت نسبی در سرمایه‌ گذاری ایجاد کند و ثانیا بتواند روابطی را فعال کند که در چارچوب جهانی شدن اقتصاد معنی‌دار بوده و با آن همگرایی داشته باشند.

وی با تاکید براین‌که خروج ترامپ از برجام یک بزنگاه تاریخی بسیار مهم و حساسی را پیش‌روی دولتمردان ما قرار داده است، گفت: اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع برای عبور کردن از این بزنگاه در این لحظه تاریخی می‌تواند تضمینی محکم به جامعه و مردم جهت دستیابی به آینده‌ای روشن و مملو از موفقیت به مردم بدهد، بنابراین نباید این لحظات مهم را از دست داد.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که کشور نیازمند اصلاح و بازبینی تصمیمات گذشته خود است، بیان کرد: نباید مردم را ناامید کرد و باید از فرصت‌سوزی دست بکشیم. دفاع و تکیه بر تداوم روندهای موجود اقتصاد کشور را به نقاط نامطمئن‌تری سوق می‌دهد. سال‌هاست که برخی تصمیم‌گیران تصمیمات سخت، اما اثرگذار را که منافع بلندمدت کشور و مردم را تامین می‌کنند به تعویق انداخته‌اند و با نگاهی کوتاه مدت اقدام به تصمیم‌گیری و ارائه‌ی راهکار کرده‌اند. وضعیت خطیر کشور در زمان حال دیگر مجال فرصت‌سوزی ندارد.

شافعی با بیان این‌که شرایط غیرعادی را هیچ‌گاه نمی‌توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد، گفت: نظام تصمیم‌گیری اقتصاد ما نیازمند اصلاح است. باید در جهت تقویت و افزایش اقتدار اقتصادی و سیاسی کشور حرکت کرد. ثبات سیاسی باید به کشور بازگردد و در یک فضای امن سیاسی مبتنی بر اعتماد برای افزایش توان تولید و اقتصاد در کشور کوشید.

وی ادامه داد: راه مقابله با تحریم‌ها فراهم کردن تسهیلات در کسب‌وکار فعالان اقتصادی است نه این‌که هرچه تحریم‌ها افزایش یابد بندهای جدیدی به روی فعالان اقتصادی بسته شوند.رفع مشکلات داخلی ما و فراهم کردن شرایط مقابله با تحریم‌ها ابتدایی‌ترین کاری است که باید انجام شود. ما خواستاریم که تسهیل در مقابل تحریم را در فعالیت‌های اقتصادی در همه ابعاد سرلوحه کار قرار دهیم.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که اگر امروز صحبت از اقتصاد مقاومتی و مشارکت همه مردم در ساخت کشور می‌شود باید در عمل از این مشارکت پشتیبانی شود، گفت: نقش بخش خصوصی نباید فقط در همراهی با دولت تلقی شود. بخش خصوصی باید بتواند با نظارت کارشناسانه و با تجربیاتی که دارد هموارکننده مسیر و پشتیبان نظرات دولت باشد.

شافعی  به تشکیل نهادی فراقوه ای متشکل از نخبگان دانشگاه و فعالان بخش خصوصی را بعنون پیشنهاد پارلمان بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد با تشکیل نهاد بتوانیم در وضعیت فعلی اقتصاد از موانع و مشکلات پیش رو عبورکنیم.

کد خبر 24763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =