ترکیه به دنبال همکاری با ایران در دوره تحریم

ترکیه منافع زیادی را از بعد اقتصادی در ارتباط با ایران دارا است و به دنبال تداوم این همکاری ها است و اکنون نیز به دنبال آن است تا از معافیت آمریکا بهره مند شود

رییس جمهور آمریکا این کشور را برچند مسیر مخاصمه قرار داده است. جنگ تجاری با چین، مبارزه علیه اروپا و تحریم ایران سه ضلع این تخاصم محسوب می شوند که در حال حاضر واشنگتن به طور همزمان بر آن اصرار دارد.

روزنامه حریت چاپ ترکیه در گزارشی کوتاه با اشاره به خروج ایالات متحده از برجام می نویسد دور اول تحریمهای ایران از 4 اوت آغاز می شود که بخش خودروسازی ایران و تجارت طلا و سایر فلزات را هدف قرار خواهد داد. تحریم های 4 نوامبر نیز بخش انرژی و بانک مرکزی ایران را تحت تأثیر خود قرار می دهد و به این ترتیب تحریم ها علیه تهران باز خواهد گشت.

این گزارش می افزاید در همین حال جنگ های تجاری که توسط ترامپ ایجاد شده است، علاوه بر چین می تواند به تجارت اتحادیه اروپا آسیب وارد کند و از این مسیر عواقب منفی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت. اگر جنگ های تجاری منجر به افزایش حمایت های اقتصادی کشورها شود، در نهایت منجر به رکود جهانی خواهد شد و از همین مسیر اقتصاد ترکیه به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. حریت در ادامه می نویسد در این چارچوب، تجارت ترکیه با ایران به عنوان یک کشور همسایه با منابع غنی نفت و گاز بسیار مهم است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این زمینه گفت که ترکیه به ایالات متحده هشدار داده است که تحریم علیه ایران یک اشتباه است و واشنگتن نباید کشورهای دیگر را مجبور به اجرای تصمیم یکجانبه خود کند. به گفته وی ایالات متحده ممکن است هر تصمیمی بگیرد، اما این درست نیست که این تصمیم را به سایر کشورها تحمیل کند. ما موضع اصولی خود را در قبال ایران ادامه خواهیم داد. مدیر امور برنامه ریزی سیاست وزارت امور خارجه نیز در همین رابطه گفت دولت ترامپ، نباید شرکت های خارجی را که تحریم ایران را رعایت نمی کنند مورد مجازات قرار دهد.

در دوره تحریم قبلی که بین سال های 2012 تا 2015 ادامه داشت ترکیه معافیت های خاصی را برای شرکت های خود که با ایران همکاری می کردند که در این رابطه همکاری هالک بانک ترکیه با ایران در آن دوره از اهمیت زیادی برخوردار بود به طوریکه به کمک این بانک بود که شرکت های ترکیه قادر به ادامه حضور خود در ایران بودند. هالک بانک همچنین در تجارت سایر کشورها با ایران نیز نقش مهمی را در آن دوره ایفا کرده است به عنوان مثال، هند از آن برای پرداخت وجوه نفتی که از ایران خریداری کرده بود استفاده می کرد.  

حریت در ادامه این گزارش می افزاید البته این همکاری ها مشکلات زیادی را در ان دوره برای این بانک ترکیه ایجاد کرده بود. در این بین باید گفت مطمئنا چالش های مهمی برای آنکارا به وجود خواهد اورد و این موضوع اگرچه برای شرکت های ترکیه ای بسیار مهم خواهد بود اما آنها زمان زیادی برای برقراری روابط اقتصادی با شرکای ایرانی خود صرف کرده اند و اکنون علاقه ای به از دست دادن این روابط ندارند. البته برخی شرکت های آسیایی و اروپایی طی این مدت از ایران خارج شده اند که شاید عدم سرمایه گذاری گسترده این شرکت ها کار را برای خروج انها راحت کرده بود.

تعدادی دیگر از شرکت های اروپایی نیز در انتظار دریافت معافیت از واشنگتن هستند اما به نظر می رسد گوش آمریکا به این درخواست ها بدهکار نیست. حریت در انتها با طرح این سوال که آیا ترکیه خواهد توانست این معافیت ها را از آمریکا در این دوره نیز دریافت کند می نویسد قطعا به دلایل متعدد این موضوع در این دوره بسیار مشکل خواهد بود.  

 

کد خبر 24880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =