تعیین نرخ سود بانکی متناسب با شرایط بازارها

پرویزیان: در شورای پول و اعتبار مقرر شد برای نرخ سود گزارش‌های دوره‌ای از متغیرهای کلان و وضعیت و شرایط بازارها و بازار دارایی‌ها ارایه و شورا متناسب با آن برای نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری کند

در سال های اخیر، با روی کار آمدن موسسات مالی غیر مجاز، رقابت برسر افزایش نرخ سود در سیستم بانکی کشور ایجاد شد و حتی نرخ سپرده ها در برخی موارد به مرز 30 درصد هم رسید که با بروز این نابسامانی ها، بانک مرکزی وارد عمل شد و اقدام به تغییر و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی کرد.

اما اکنون با نزدیک شدن به شهریور ماه و موعد سررسید اوراق مشارکت ریالی با نرخ 20 درصدی شایعات و اظهار نظرهای متفاوتی درباره تغییر نرخ سود سپردهای بانکی به گوش می رسد.

قائم مقام بانک مرکزی درآخرین اظهار نظر خود از احتمال بازنگری نرخ سود سپرده ها خبر داد و گفت: با مطالعاتی که در جریان است نرخ های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

اکبر کمیجانی درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی، تصریح داشت که البته بررسی متغیرهای پولی و به خصوص نرخ های سود همواره از اولویت های مطالعاتی و سیاست گذاری بانک مرکزی است و بنا به شرایط در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

اما کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص نرخ سود بانکی و نحوه تعیین آن در زمان بازپرداخت شهریورماه، اظهار داشت: در این زمینه ماه های پایانی سال گذشته اوراق گواهی سپرده منتشر شد که اثربخشی چندانی نداشت و بخش خصوصی نسبت به آن انتقاد فراوانی داشت. براین اساس بانک مرکزی با پیش گرفتن سیاست جبرانی درصدد برآورد هزینه های ناشی از این تصمیم است تا بتواند در مورد نرخ سود بانکی به تصمیم واحد برسد.

وی با اشاره به اینکه ترازنامه بانک ها در تعیین نرخ سود نقش به سزایی دارند، یادآورشد: ساختار ترازنامه‌ای مناسب برای بانک‌ها از جمله مولفه های بسیار مهم است که سیاست‌گذار پولی در زمان تعیین نرخ سود باید این مهم را در نظر داشته باشد، تا شکاف درآمد- هزینه‌ بانک‌ها بیشتر نشود.

پرویزیان در ادامه افزود: علاوه بر وضعیت سود و زیان بانک‌ها، توجه به سایر بازارها از جمله بازار ارز، سکه، سهام، مسکن و اجاره بها نیز در تعیین نرخ سود حائز اهمیت است.

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با اشاره به حواشی برجام و شرایط کنونی اقتصاد ایران، خاطرنشان ساخت: خروج آمریکا از برجام موجب شد وضع پیش رو متفاوت از گذشته باشد که پیامد این  تغییر وضع، لزوم بازنگری در سیاست های پولی و مالی، بانکی، ارزی و تجاری را در دستور کار قرار می دهد.

وی تاکید کرد: البته هدف از این تغییرات محدود به اعمال سیاست های پولی انقباضی یا انبساطی نمی شود بلکه تغییر سیاست های ارزی، مالی و تجاری در ارتباط با یکدیگر معنا پیدا می کنند و می توانند موثر باشند.

پرویزیان تصریح داشت : برای تغییر نرخ سود بانکی باید مجموعه ای از بازارهای تاثیرپذیر را مدنظر داشت تا جابه جایی نقدینگی موجب تلاطم در دیگر بازارها نشود. در این زمینه باید روشی برای نرخ سود مورد تصویب نهایی قرار گیرد که وضعیت ذینفعان را در شرایط بهتری قرار دهد،  یعنی باید منافع سپرده‌گذاران، مردم و بانک‌ها به طور اجماع در این تصمیم گیری لحاظ شود.

 

 

کد خبر 24926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =