لزوم رفع موانع تجاری در منطقه/تلاش مضاعف رقبا در دوره تحریم

محمد لاهوتی: به نظر می رسد علی رغم هزینه هایی که در حوزه سیاسی در کشورهای منطقه همچون عراق پرداخت کرده ایم، جایگاه اقتصادی متناسبی دراین کشور ها نداریم.

محمد لاهوتی در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص حفظ سهم ایران از بازارهای منطقه گفت: به نظر می رسد علی رغم هزینه هایی که در حوزه سیاسی در کشورهای منطقه همچون عراق پرداخت کرده ایم، جایگاه اقتصادی متناسبی دراین کشورها نداریم.

 وی افزود: عراق علاوه بر اینکه شریک تجاری مهمی برای ایران محسوب و جزو اهداف مهم دربرنامه های توسعه تجاری کشور لحاظ می شود و لازم است جدیت  بیشتری برای نفوذ اقتصادی در عراق از سوی بخش دولتی ما شکل بگیرد.

لاهوتی به خلا زیر ساخت صادراتی خدمات فنی مهندسی به عراق اشاره کرد و گفت: با وجود فرصت بی نظیری که در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق وجود دارد، کماکان بخش خدمات فنی مهندسی ما با مشکلات ساختاری و زیربنایی خود در داخل کشور دست به گریبان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران حمایت دولتی از فعالان عرصه خدمات فنی و مهندسی را اندک دانست و گفت: ضروری است از شرکت هایی که شرایط پر ریسک عراق را پذیرفته و قرارداد پروژه های خدمات فنی مهندسی را امضا می کنند، بصورت همه جانبه حمایت شود.

وی بیان داشت: در حالیکه کشورهایی مانند ترکیه از شرکت های فعال خود در عراق حمایت می کنند و با تقبل ضرر و زیان شرکت های خود، زمینه را برای تداوم حضور آنها فراهم می کنند، شرکت های خدمات فنی مهندسی ایرانی در شرایطی سخت به فعالیت در عراق ادامه می دهند.

 لاهوتی گفت: باید دید تا چه اندازه، ضمانت نامه های ما توان پاسخگویی به نیاز شرکت های خدمات فنی مهندسی حاضر در بازار پر ریسکی چون عراق را دارد. از آنجاییکه حل این مشکل در دست بخش دولتی است واز دایره اختیارات بخش خصوصی خارج است، تا وقتی که  این مباحث حل نشود، نمی توان به مسائل دیگرصادرات به عراق پرداخت. و در واقع مساله ای است که در اولویت برنامه های حمایت از صادرکنندگان قرار دارد و باید قبل از هر اقدام و تصمیمی  به آن پرداخته شود.

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه گفت: هر ساله شاهدیم که در فصل صادرات محصولات کشاورزی به عراق، این کشور تعرفه ها را به شدت افزایش می دهد و صادرکنندگان ما را به راحتی از این بازار محروم می کند و یا در مقطع زمانی مشکلات سیاسی در اربیل مرزهای ما بسته شد در حالیکه ترکیه علی رغم دخالت مستقیم در جریانات اربیل، مبادلات خود را از خاک ایران به عراق ادامه داد؛ این موضوعات، مباحثی هستند تا در سطح کلان سیاسی حل نشوند، نمی توان برای ساماندهی صادرات به عراق و طراحی برنامه های بلند مدت در این حوزه حرکت جدی و موثری را طراحی کرد.

محمد لاهوتی به موضوع رقابت میان عربستان و ایران برای گرفتن سهم بیشتر از بازار های منطقه اشاره کرد و گفت: با وجود رقبای سرسختی چون ترکیه و تحرکات عربستان، ضرورت اقدام سریع برای رفع مشکلات سیاسی در منطقه بیش از گذشته احساس می شود؛ اگر دولت از قدرت سیاسی و نفوذ خود در منطقه برای رفع مشکلات تجاری و اقتصادی استفاده نکند فرصت ها یکی پس از دیگری از دست خواهد رفت که نتیجه آن در شرایط تحریم، کاهش تولید و اشتغالزایی برای کشور خواهد بود.

کد خبر 25021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =