آفریقا، سرحدی تازه‌ برای تجارت بین‌الملل

مصرف‌کنندگان آفریقایی در یک بازار ۱.۳ میلیارد نفری و طبقه متوسط به سرعت در حال رشد، تا سال ۲۰۲۰ بیشتر از روسیه کالا و خدمات می‌خرند و میزان مصرف در این قاره فقط کمی کمتر از هند خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز سایت خبری Trade Arabia نوشت، طبق گزارش تازه موسسه مشاوره مدیریت مک‌کینزی، مصرف‌کنندگان آفریقایی در یک بازار ۱.۳ میلیارد نفری و طبقه متوسط به سرعت در حال رشد، تا سال 2020 بیشتر از روسیه کالا و خدمات می‌خرند و میزان مصرف در این قاره فقط کمی کمتر از هند خواهد بود.

منابع معدنی و کشاورزی قاره آفریقا که در حال حاضر 9 کشور از اقتصادهای به سرعت در حال رشد را در خود جای داده، عامل رشد جهانی شده‌اند و با رشد اقتصادی کشورهای این قاره، تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش می‌یابد و آن را به مقصد تازه‌ای برای صادرات از اروپا و خاورمیانه تبدیل می‌کند.

آفریقا منطقه‌ای است که پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری آن اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما نرخ رشد، افزایش سرعت شهری شدن و گسترش بازار مصرفی، فرصت‌های بی‌نظیری در صورت حمایت درست فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، معاون آفریقای بانک جهانی گفته، کشورهای این قاره باید به فکر افزایش دسترسی بازارهای منطقه باشند تا اثرات اقدامات تجاری محدودکننده آمریکا خنثی شود. حافظ غانم گفته: «منطقه باید دسترسی بازارهای خود را افزایش دهد تا اثرات افزایش هزینه‌های ناشی از بالا رفتن تعرفه‌های تجاری را جذب کند. این اقدام شامل تقویت تجارت میان کشورهای آفریقایی می‌شود.»

سال گذشته، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری منطقه جنوب صحرای آفریقا بوده و حجم تجارت آن به حدود 120 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته غانم، افزایش تعرفه‌های تجاری خودروهای وارداتی از آسیا بر زنجیره تامین بین‌المللی صنعت فولاد اثر می‌گذارد و آسیا به طور کلی اصلی‌ترین مقصد صادراتی آهن و فرآورده‌های فولاد آفریقای جنوبی خواهد بود. همچنین تعرفه‌ها بر حجم صادرات غیرنفتی کشورها در منطقه که عمدتا پارچه و محصولات کشاورزی عرضه می‌کنند، اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 25037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =