فروشگاههای  زنجیره ای اهرم نفوذ و ماندگاری در بازار عراق

ابراهیم محمدرضا زاده: حذف واسطه ها و تاسیس مراکز خرید ثابت در مقاصد صادراتی بیش از آنکه یک راهکار عمده صادراتی باشد یک راه ترویجی برای حضور بلند مدت و ماندگاری در بازار عراق است.

 مریم خورشیدی- ابراهیم محمدرضازاده در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز تاسیس فروشگاههای راه اندازی زنجیره ی را یکی از راههای نفوذ و ماندگاری در بازارهای صادراتی دانست و گفت: حذف واسطه ها و تاسیس مراکز خرید ثابت در مقاصد صادراتی بیش از آنکه یک راهکار عمده صادراتی باشد یک راه ترویجی برای حضور بلند مدت و ماندگاری در بازار عراق است.

وی خاطرنشان کرد: البته توسعه مراکز تجاری به نسبت فروشگاههای زنجیره ای امتیازات بیشتری دارد ولی به دلیل اینکه به طور خاص درعراق به دلیل اینکه فروشگاههای زنجیره ای، به تعداد محدود وجود دارند، می تواند بستر خوبی برای حضور موثر و ماندگار در بازارهای صادراتی است.

محمدرضازاده افزود: کالای ایرانی با برخورداری از قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول و استقبال عراقی ها را در پی دارد؛ به ویژه با افزایش نرخ ارز، صادرات را به صرفه کرده و از آنجاییکه قیمت ملاک اصلی انتخاب  برای مردم عراق است، بنابراین با شرایط فعلی با حذف واسطه ها، کالای صادراتی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رسد و نتیجه آن گردش ذائقه مصرف کننده به سمت کالای ایرانی و ورود آن  به سبد مصرف خانوار عراقی است.

 دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت بیان داشت: با این دستاورد در رقابت با کالای چینی و ترکیه ای موفق تر خواهیم بود.

 وی توسعه فروشگاههای زنجیره ای را به تنهایی عامل افزایش حجم صادرات کشور ندانست و توضیح داد: از آنجائیکه فروشگاههای زنجیره ای ضریب نفوذ بالایی ندارند نمی توان انتظار داشت از این مسیر می توان صادرات را به دو برابر رقم فعلی رساند؛ از طرفی سرمایه زیادی که برای تاسیس فروشگاه زنجیره ای مورد نیاز است و نمی توان با سرعت زیرساخت های لازم را برای این منظور فراهم کرد و تا امروز بخش ایرانی نتوانسته حضور قابل توجهی در این حوزه داشته باشد.

ابراهیم محمدرضا زاده در ادامه افزود: طی چهار سال گذشته ما با مذاکره با فروشگاه زنجیره ای و فروشگاه مرکزی عراق که از مراکزمرکز تجاری مطرح در عراق هستند، به توافق رسیدیم تا دفاتر خود را در اختیار ایران قرار دهند، اما علی رغم فراخوان و دعوت مکرر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برای فروشگاههای زنجیره ای داخلی برای راه اندازی این دفاتر، استقبال نشد.

دبیر میز عراق سازمان توسعه عدم استقبال سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در حوزه فروشگاههای زنجیره ای عراق، بالا بودن ریسک در این کشور دانست و گفت: رتبه ریسک کشوری عراق 7 است که نشان از پرریسک بودن سرمایه گذاری در این کشور دارد، لذا سرمایه گذاران از حضور در این پروژه ها وحشت دارند.

وی در ادامه افزود: حال آنکه صاحبان سرمایه این واقعیت را در نظر نمی گیرند که رابطه درصد سود و میزان ریسک، مستقیم است و حاشیه  سود حاصل از خرده فروشی در بازار عراق بالا و قابل توجه است؛ امتیاز دیگر اینکه بسیاری از شرکت های ما در شرلایط فعلی زیر ظرفیت کار می کنند و حاضرند به صورت امانی کالای خود را در اختیار فروشگاههای بزرگ قرار بدهند و پس از فروش وجه آن را دریافت کنند.

محمدرضا زاده اذعان داشت: با وجود سودآوری قطعی در حوزه خرده فروشی در عراق، کماکان صاحبان سرمایه و تخصص در توسعه فروشگاههای زنجیره ای به صورت جدی وارد این بخش نشده اند.

دبیر میز عراق اظهار داشت: اگر شرکت های کوچک و متوسط ما تحت یک برند واحد، محصول خود را برای فروش در اختیار فروشگاههای زنجیره ای قرار بدهند، می توان علاوه بر ارتقا قدرت برند ایرانی در بازارعراق، از رکودی که در داخل کشور گریبانگیر بخش تولیدی ما شده خلاص شوند.

 وی با ذکر اینکه حضور منفرد برندها را در بازار عراق نمی تواند موفقیتی برای آنها در پی نخواهد داشت، گفت:  پیشنهادهایی برای تضمین فروش کالای ایرانی به شرط تولید تحت یک برند از سوی فروشگاههای عراقی داشته ایم؛ اخیرا یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ در اقلیم  اعلام امادگی کرده است که در صورت تولید با برند این فروشگاه، محصولات مورد نظر را در فروشگاه خود عرضه کند؛ فرصت هایی از این دست می توانند اهرم خوبی برای تقویت تولید داخلی باشند.

 

کد خبر 25063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =