روابط ایران و عراق بعد از خروج ترامپ از برجام؟

عراق مبادلات دلاری خود را با ایران متوقف کرده اما بانک مرکزی این کشور اعلام کرده هنوز به مبادلات یورویی با تهران ادامه می دهد

با آن که روز پنجشنبه سخنگوی دولت عراق اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا مبادلات دلاری با ایران را متوقف می کند با این حال رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد: ایران و عراق رابطه دلاری با یکدیگر ندارند و مبادلات تجاری بر اساس ریال یا دینار است و مبادلات بانکی از سوی بانک مرکزی به گونه‌ای نیست که بخواهد روابط دلاری آن را تحت تاثیر قرار دهد.

روز پنجشنبه سعد الحدیثی اعلام کرد که بر اثر تحریم های جدید آمریکا، کشورش ناچار شده استفاده از دلار مبادلات تجاری با ایران را قطع کند. به گفته وی تحریم های آمریکا اول از همه انتقالات پولی و عملیات بانکی با استفاده از دلار را تحت تاثیر قرار می دهند، به نحوی که تهران و بغداد دیگر از دلار استفاده نخواهند کرد.

وی با ذکر این نکته که محدودیت جدید باعث کاهش تجارت دوجانبه میان ایران و عراق و تاثیر منفی بر روی مصرف کنندگان خواهد شد، افزود که دولت عراق به دنبال یافتن "سازوکاری جدید" برای تقویت تجارت با ایران است. بر همین اساس امروز بانک مرکزی عراق بخشنامه ای صادر کرده است که بر اساس آن تعامل یوروی بانک های این کشور با همتایان ایرانی مشکلی نخواهد داشت.

در این بخشنامه در خصوص یورور آمده است: 'کار با یورو بر اساس مقتضیات تعامل با بانک مرکزی اروپا و بانک هایی که با این ارز خارجی کار می کنند خواهد بود. در این بخشنامه به صراحت به مجاز بودن همکاری یورویی با بانک های ایرانی اشاره نشده است اما به نظر می رسد مفاد آن به معنای دادن چراغ سبز به بانک های عراقی برای تعامل یوروی با طرف های ایرانی است.

در این رابطه یحیی آل اسحاق با اشاره به مبادلات 12 میلیارد دلاری دو کشور از برنامه ریزی های صورت گرفته برای دستیابی به تعاملات 20 میلیاردی خبر داد و گفت البته علاوه بر رقبای سیاسی مثل عربستان و آمریکا در عراق رقبای کاری هم داریم که از جمله می توان به ترکیه و چین اشاره کرد. به گفته وی ایران از نظر اقتصادی مزیت‌های فوق العاده‌ای را برای عراق دارد و به دلیل نزدیکی به این کشور از لحاظ جغرافیایی هزینه‌ پروژه‌های عمرانی این کشور را کاهش می‌دهد. علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی در این کشور از سوی ایران صورت گرفته است و سالانه حدود دو میلیون گردشگر از ایران به عراق می‌روند و دو میلیون گردشگر از عراق به ایران می‌آیند.

در این رابطه رییس جمهور ترکیه اعلام کرد آمادگی دارد تا حضور خود را در دو شهر عراق یعنی موصل و بصره که نزدیک به چهار سال است کنسولگریهای خود را در آنجا تعطیل کرده از سر بگیرد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از منابع ترکیه ای، این حرکت اردوغان به معنی تلاش برای تقویت حضور آنکارا در حوزه تجاری عراق است.

به عقیده کارشناسان این مسأله می تواند روابط اقتصادی و تجاری بغداد-آنکارا را تقویت کند که با توجه به شرایط ویژه اقتصادی ایران می تواند شرایط رقابتی را برای تهران سخت کند. آنطور که اردوغان اعلام کرده ظرف 3 ماه آینده کنسولگری ترکیه در این دو شهر عراق بازگشایی خواهد شد.

کارشناسان دلایل متعددی را برای ضعف روابط تجاری ایران و عراق در مقایسه با ترکیه اعلام می کنند از آن جمله می توان به متصل نبودن خطوط ریلی دو کشور، نبود پنجره واحد با طرف عراقی، برخوردار نبودن از مناطق آزاد مشترک با عراق، پایین بودن انقضا در بیشتر مواد غذایی، مشکل ثبت اموال به نام شرکت های خارجی، ممنوعیت واردات سیمان به عراق به دلیل حمایت از تولید داخلی در این کشور و تعویق در پرداخت صورت وضعیت های پروژه های خدمات فنی و مهندسی به دلیل کسری بودجه اشاره کرد. 

در این رابطه رایزن بازرگانی ایران در عراق توجه به رفتارهای حرفه ای متناسب با بازار را مهمترین اقدام برای تثبیت  و توسعه حضور در بازار این کشور دانست. ناصر بهزاد گفت: بازار  38  میلیونی عراق با پیچیدگی زنجیره های توزیع و لایه های متنوع مصرف، رفتار متفاوتي را از سوي فعالين اقتصادي مي طلبد تا سهم بيشتري از بازار عاید محصولات کشورمان شود .

وی با تشریح اقداماتی که سایر کشورها  برای کسب توفیق در بازار عراق صورت داده‌اند، افزود: تعامل با مخاطب برای تدوین  استراتژی اثرگذار در حوزه بازاریابی، ارتباط مستمر  و مستقیم در بازار عراق، هماهنگی به موقع در خصوص منابع تولید و تأمین و انطباق پذیری کالا با نیاز مشتری  از جمله  مؤلفه‌هاي مهم در  مهندسی رفتار تجاری است.

کد خبر 25070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =