تمرکز بر رفع ابهام از دستورالعمل های بسته جدید ارزی

حمیدرضا معبودی: بانک توسعه صادرات در پی تغییرات اخیر در سیاست های بانک مرکزی، با تمرکز بالا بخشنامه های جدید را بررسی می کند و تلاش دارد با ارائه مشاوره های مناسب، ابهامات موجود در شبکه بانکی را برای صادرکنندگان و فعالین حوزه تجارت را رفع کند

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات با  اشاره به تغییر سیاست های بانک مرکزی در ماههای اخیر گفت: بانک توسعه صادرات در پی تغییرات اخیر در سیاست های بانک مرکزی، با تمرکز بالا بخشنامه های جدید را بررسی می کند و تلاش دارد با ارائه مشاوره های مناسب، ابهامات موجود در شبکه بانکی را برای صادرکنندگان و فعالین حوزه تجارت را رفع کند.

 حمیدرضا معبودی با تاکید بر اینکه مشاوره های یادشده به منظور جلوگیری از توقف در چرخه تجاری کشورصورت می پذیرد، گفت: توقف در چرخه تجاری کشور، همه فعالیت های مرتبط با تجارت را برای یک مدت نامعلوم عقب می اندازد و این مساله، کشور را با ریسک های متعددی رو برو می کند؛ بانک توسعه صادرات ایران، با اولویت جلوگیری از توقف در فعالیت های تجاری، همه امکان و توان خود برای این منظور به کار می بندد.

 به گفته معبودی، در ادامه سیاست های ارزی جدید دولت، عرضه ارز به سامانه نیما افزایش پیدا کرده و این به معنای ارتقای توان تامین منابع ارزی برای تهیه مواد اولیه کارخانه جات صادرات محور است.

وی بیان داشت: مشکلاتی نیز مانند بحث قیمت گذاری وجود دارد که در صورت حل آنها و رفع ابهام در بازار در این زمینه، پیش بینی می کنم گردش کار در کشور سرعت پیدا می کند.

معبودی دلیل اختلاف قیمت ارز را در کشور با مساله افزایش تقاضای اسکناس مرتبط دانست و گفت: افزایش تقاضا به دلیل ممنوعیت اسکناس در مقاطع مختلف زمانی به وجود آمد و در حال حاضر عمده ترین دلیل نوسانات موجود، عدم عرضه کافی اسکناس به بازار است و طبیعتا مدتی طول می کشد تا صرافی ها بتوانند ارز مورد نیاز جامعه را تامین کنند و این موضوع به چند نرخی شدن در بازار ارز منجر شده است.

وی اذعان داشت بانک مرکزی برای حل این مشکل تمهیداتی را اندیشیده است و تلاش دارد با همکاری سیستم بانکی کشور وضعیت ارزی را به سمت آرامش هدایت کند.

حمیدرضا معبودی در مورد نقد وارده از سوی فعالان اقتصادی به موضوع پیمان سپاری ارزی، گفت: سیاست پیمان سپاری ارزی و سیاست های مشابه به منظور شفاف سازی اقتصادی اتخاذ شده اند؛ در یک مقطع، صادرات کشور مقررات زدایی شد و عملا هیچ محدودیتی از قبیل مالیات و ارائه اظهارنامه برای صادرات وجود نداشت، با توجه به اینکه برای صادرات یارانه های متعددی پرداخت می شود، عملا تولید صادراتی کشور بر مبنای یارانه پرداختی داخلی صورت می پذیرد و طبیعی است که سیاست گذاران اقتصادی به دنبال شفاف سازی دراین بخش باشند.

به گفته معبودی، پیمان سپاری یکی از راههای شفافیت در حوزه صادرات است؛ اما نباید فراموش کرد کشور با مساله عرضه و تقاضا ارز نیز در بازار دست به گریبان است و منطقی است که به منظور هدایت ارز حاصل از صادرات محصولاتی که ارز دولتی دریافت کرده اند، به داخل کشور این سیاست در پیش گرفته شود.

 

 

کد خبر 25198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =