مصیبت های دنیا با تحریم نفت ایران

وبسایت معتبر آمریکایی oilprice در گزارشی با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران می نویسد این تحریم ها در بازارهای جهانی بخصوص برای نفت مشکلات بزرگی را ایجاد خواهد کرد

وبسایت معتبر آمریکایی oilprice در گزارشی با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران می نویسد این تحریم ها در بازارهای جهانی بخصوص برای نفت مشکلات بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

این پایگاه خبری و تحلیلی معتبر با اشاره به آغاز تحریم های ترامپ علیه ایران با تأکید بر این که در بخش هایی مثل بازار ارز و طلا نشانه هایی از این فشار اقتصادی در این مدت خودنمایی کرده می نویسد: ارزش از ابتدای سال تاکنون بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر بازار سیاه ارز در حال رشد است و ریال همچنان در معرض تهدید قرار دارد. oilprice در ادامه با اشاره به تصمیم دولت برای تغییر رییس کل بانک مرکزی در ماه جولای به برکناری وزرای کار و اقتصاد اشاره کرده و معتقد است دولت در این شرایط سخت در داخل نیز تحت فشار جریان های مخالف خود قرار گرفته است و تنها فشارهای خارجی نیست که برای آن مشکل ساز شده بلکه این جریان های داخلی نیز هستند که بر آتش مشکلات می افزایند.

این پایگاه خبری در ادامه با اشاره به این که خروج ترامپ از برجام نشان داد که ایالات متحده شریک قابل اعتمادی نیست و این مسأله که با بازگشت تحریم ها همراه بوده یک مشکل اساسی در برابر اقتصاد ایران است اما باید گفت مشکل اصلی در برابر سختگیری های سیاسی در داخل ایران است که به بهانه خروج آمریکا از برجام تلاش می کنند دولت را تحت فشار قرار دهند.

در این بین دولت ایران در ماه جولای ایران در مقایسه با ماه قبل از آن 56 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده است. این رقم در مقایسه با ماه مه 150 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. داده های اولیه از رویترز نشان می دهد که در ماه اوت میزان صادرات نفت ایران به 2 میلیون و 60 هزار بشکه در روز برسد درحالیکه این رقم در ماه جولای 2 میلیون و 160 هزار بشکه در روز بوده است.

تحلیلگران در این رابطه معتقدند کاهش تولید نفت ممکن است ادامه یابد و این مسأله زمانی اثرات کمتری از خود بر جای می گذارد که قیمت نفت با افزایش روبرو شود و باید امیدوار بود که کاهش تولید و صادرات نفت ایران به افزایش قیمت ها منتهی گردد در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی در تراز بودجه کشور ایجاد شود و حتی ارزش ریال بیش از این کاهش یابد.

تحقیقات صورت گرفته توسط مراکز معتبر آماری و تحلیلی نیز اخیرا نشان داده که ممکن است رشد اقتصادی ایران در نتیجه این تحریم ها تا 4 واحد درصد کاهش یابد که در این صورت باید برای سال جاری منتظر رشد اقتصادی منفی بود. Oilprice در ادامه با انتقاد از سیاست های واشنگتن می گوید اگرچه ترامپ مدعی است به دنبال تغییر نظام در ایران نیست اما باید گفت درخواست هایی که وی از دولت ایران دارد با هیچ منطقی سازگار نیست و قطعا ایران به آنها تن نخواهد داد.

به هر حال احتمالا ترامپ تحریم ها را ادامه خواهد داد و پیش بینی می شود تدابیر سختگیرانه تری را در قبال تهران در مقایسه با قبل از سال 2015 در پیش بگیرد اما بررسی این که ایا صادرات نفت ایران تحت تأثیر این سیاست های سختگیرانه به صفر می رسد یا خیر مهم است.

Oilprice معتقد است کاهش حضور نفت ایران در بازارهای جهانی می تواند به رشد قیمت طلای سیاه در بازار منتهی گردد و این موضوعی است که کشورهای دنیا را به هراس می اندازد.

بانک مریل لینچ در این رابطه یک پیش بینی افزایش قیمتی برای نفت دارد و معتقد است بهای نفت با آغاز تحریم ها می تواند با افزایش روبرو شود زیرا در شرایط فعلی در دامنه 65 تا 80 دلار قابلیت تغییر دارد و شوک ناشی از عرضه قادر است به افزایش بیشتر قیمت ها منجر شود.

با این حال بانک جهانی معتقد است کاهش حضور ایران به شرطی که با افزایش تولید سایر بازیگران همراه شود می تواند بازار را در تعادل نگه دارد وگرنه به افزایش قیمت ها منتهی می شود. در این بین بازیگرانی چون هند و چین از اهمیت زیادی برای ایران برخوردارند. سوال این است که این کشورها چگونه در برابر تحریم ایران رفتار خواهند کرد؟

بررسی ها نشان می دهند این دو کشور در ماه جولای حتی خرید خود را از نفت ایران افزایش داده اند. هرچند این موضوع می تواند موقتی باشد. از طرفی انتظار می رود چین بر تداوم همکاری های خود با تهران در مقایسه با هند از خود تمایل بیشتری داشته باشد. 

کد خبر 25201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =