استقرار حاکمیت شرکتی پیش شرط اثربخشی سیاست های پولی

دکتر علی صالح آبادی معتقد است استقرار حاکمیت شرکتی پیش شرط اثربخشی بهینه سیاست‌های تسهیل پولی و ارتقای توان تسهیلات‌دهی نظام بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز مدیر عامل بانک توسعه صادرات در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی در خصوص حاکمیت شرکتی و اهمیت استقرار آن در کشور گفت: به اعتقاد برخی حاکمیت شرکتی سیستمی است که شرکت‌ها با آن هدایت و کنترل می‌شوند و عده ای آن را ساختارها، فرایندها، فرهنگ و سیستم‌هایی که عملیات موفق سازمان را امکان پذیر می‌کنند، معرفی می کنند.

وی افزود: گروهی دیگر معتقدند حاکمیت شرکتی موظف است که هدف اصلی،مسئولیت‌ها و شیوه‌های اعمال شده توسط هیات مدیره و مدیران آنان مشخص کرده و مسیر استراتژیک و تضمین کننده ای برای دستیابی به اهداف، کنترل مناسب ریسک‌ها و مصرف مسئولانه منابع را طراحی کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: از نظر سازمان بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی (OECD)، مجموعه روابط میان مدیریت حاکم (اجرایی)، هیات مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان یا طرف‌های ذیربط در یک شرکت با هدف کمک به دولت‌ها برای ارزیابی و بهبود حاکمیت شرکتی و ارائه رهنمودهایی برای مشارکت‌کنندگان و ناظران بازارهای مالی است.

وی افزود: از نظر کمیته بال، مسئولیت اصلی حاکمیت شرکتیِ موثر بـر عهـده هیات مدیره، ناظران، سهامداران از طریق اعمال حق رای به طور موثر و آگاهانه، سپرده‌گذاران و مشتریان به وسیله عدم ورود به معاملات تجاری یا بانکی بـه شیوه‌ نادرست، حسابرسان مستقل از طریق اجرا و بکارگیری اسـتانداردهای حسابرسـی و تعامـل بـا هیات مدیره، هیات عامل و ناظران بانکی و کارمندان از طریق بازتاب مباحث مربوط به شیوه‌های غیراخلاقی و غیرقانونی است.

به گفته رئیس انجمن مالی اسلامی حاکمیت شرکتی از چند جهت از جمله تسهیل تامین مالی بانک‌ها از منابع داخلی و خارجی به دلیل رغبت بالای وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران، کاهش نرخ هزینه سرمایه بانک‌ها از طریق کاهش ریسک مربوط به سهامداران و سپرده‌گذاران، بهبود عملکرد عملیاتی و افزایش شدت مقاومت بانک‌ها در برابر شوک‌های اقتصادی برای بانک ها اهمیت دارد.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، حاکمیت شرکتی، ابزار قویِ ضد فساد و رشوه‌گیری و رشد شبکه بانکی و افزایش توان رقابت پذیری با شفاف‌سازی و افشاء مالی به موقع و تاثیر قابل ملاحظه‌ در توسعه اقتصادی کشور و هموارسازی مسیر اجرا در سایر بخش‌های اقتصادی در سیستم بانکی است.

صالح آبادی با  اعلام خبر بهبود دو درصدی کیفیت استقرار حاکمیت شرکتی اظهار داشت: پیش شرط اثربخشی بهینه سیاست‌های تسهیل پولی و ارتقای توان تسهیلات‌دهی نظام بانکی منوط به استقرار نظام حاکمیت شرکتی است؛ ارتباط معناداری میان هیات مدیره مستقل و افشاء داوطلبانه ریسک عملیاتی وجود دارد.

 وی اذعان داشت: برای بررسی حاکمیت شرکتی در سیستم بانکی باید به تعریف هر یک از سه دسته بانک های تجاری، تخصصی و توسعه‌ای توجه داشت.

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران ضمن برشمردن شاخص‌های اصلی حاکمیت شرکتی در بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای خاطرنشان کرد: شفافیت و افشا، ناظران، هیات مدیره و مدیریت ارشد، مالکیت، کمیته‌ها و هیات نظارت بر شریعت، مدیریت ریسک، تطبیق و حسابرسی داخلی از مهمترین شاخصه های اصلی حاکمیت شرکتی محسوب می شوند.

صالح آبادی بر لزوم انجام مطالعات دقیق‌تر در زمینه برنامه‌ریزی سهامداران در خصوص منابع و مصارف بانک‌ها تاکید کرد و افزود: ضروری است نهادهای ناظر بر این دسته از بانک‌ها از هماهنگی لازم برخوردار باشند و ضمن تفکیک وظایف آنها با یکدیگر، دستورالعمل حاکمیت شرکتی بانک‌ها و رتبه‌بندی براساس آن تدوین گردد.

وی همچنین تدوین دستورالعمل ارزیابی عملکرد و حقوق و پاداش کارکنان این دسته از بانک‌ها براساس میزان تحقق اهداف توسعه‌ای دولت، لزوم تشکیل کمیته نظارت بر شریعت در بانک‌ها و ارائه گزارش انطباق شرعی فعالیت‌ها به شورای فقهی بانک مرکزی از جمله اقدامات پیشنهادی برای بهبود و ارتقا حاکمیت شرکتی در سیستم بانکی کشور عنوان کرد.

کد خبر 25212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =