۱۶ میلیارد دلار ارز صادرات به اقتصاد برنگشته است

عبدالناصر همتی حجم صادرات غیر نفتی ایران در پنج ماه نخست امسال را بیش از ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از مجموعه صادرات غیر نفتی ۳ میلیارد دلار صادرات گاز و فرآورده های نفتی بوده که به چرخه اقتصاد بازگشته و حدود ۱۶میلیارد دلار باقی مانده نیز باید به این چرخه باز برگردد

رئیس کل بانک مرکزی مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در مدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون را نزدیک به 2 میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: از این مبلغ، بیش از 80 درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از 20 درصد در بازار ثانویه داشته‌اند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی حجم صادرات غیر نفتی ایران در پنج ماه نخست امسال را بیش از 19 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از مجموعه صادرات غیر نفتی 3 میلیارد دلار صادرات گاز و فرآورده های نفتی بوده که به چرخه اقتصاد بازگشته و حدود 16میلیارد دلار باقی مانده نیز باید به این چرخه باز برگردد.

همتی در ادامه از سایر صادرکنندگان غیرنفتی درخواست کرد با عرضه ارزهای حاصل از صادرات خود در تعمیق بازار ثانویه نقش آفرینی کنند البته بانک مرکزی نیز برای تنظیم این بازار برخی از انواع ارزهای مورد نیاز وارد کنندگان را عرضه می کند.

رئیس کل بانک مرکزی عرضه ارز توسط صادرکنندگان را یک مطالبه ملی دانست که باید انجام پذیرد.

وی تاکید کرد: 13میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته که به تدریج تامین و واردات آنها درحال انجام است.

همتی همچنین درباره نیازهای ارزی مردم افزود : اسکناس مربوط به نیازهای واقعی مردم نیز توسط بانک‌ها و صرافی ها تامین می‌شود؛ ورود اسکناس به کشور توسط صرافی ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز شده و درحال افزایش است و در کنار آن، بانک مرکزی هم باقی مانده نیاز را تامین می‌کند، مضافاً بخشی از ارز سامانه نیما توسط صرافی ها به صورت اسکناس وارد کشور شده و در بازار عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئولان ذیربط در بانک مرکزی تعامل خوبی با کانون صرافان داشته و جهت روان سازی خرید و فروش ارز در صرافی ها، برنامه هایی در دست اقدام دارند.

به گزارش اگزیم نیوز فعالان حوزه ارزی و کارشناسان معتقدند با این رویه که پتروشیمی ها به بازار ارز تزریق می کنند نمی توان به سامانه نیما و قیمت های تعادلی آن امید چندانی داشت. به عقیده آنها مادامی که دولت نتواند پتروشیمی ها و فولادی ها را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به این سامانه متقاعد کند قیمت ارز در سامانه نیما به زیان واردکنندگان و اقتصاد کشور رقم خواهد خورد. 

این در حالی است که دولت مصوبه های سفت و سختی را برای اجبار صادرکنندگان وضع کرده ولی گویا این موضوع نیز نتوانسته چندان مثمر ثمر باشد و عرضه ارز در بازار ثانویه به کندی صورت می گیرد. در این رابطه باید گفت با توجه به اختلاف بالای قیمتی بین ارز بازار ثانویه و ارز بازار آزاد طبیعی است که صادرکنندگان علاقه ای به فروش ارز خود در نیما نداشته باشند. 

در این بین با توجه به سهم بالای پتروشیمی های دولتی و خصولتی از کل صادرات به نظر می رسد دولت حتی نتوانسته شرکت های تحت نظارت خود را نیز متقاعد کند و به رغم تمام انتقاداتی که از طرف رییس جمهور وارد آمده این گروه به کار خود ادامه می دهند. 

البته پتروشیمی ها معتقدند ۶۹ درصد ارز ناشی از صادرات خود را به سامانه نیما واریز کرده اند و برای این ادعای خود نیز آمارهایی ارایه می کنند اما این آمارها در تناقض با آمارهای بانک مرکزی است. 

از طرفی دولت صادرکنندگان محصولات فولادی و پتروشیمی را موظف کرده ظرف مدت ۶۰ روز ۹۵ درصد ارز ناشی از صادرات خود را به سامانه نیما واریز کنند و این در حالی است که فعالان این دو حوزه با اشاره به مشکلات ناشی از فروش غیرنقدی و تأخیر در بازگشت ارز به دلیل مشکلات بانکی و نقل و انتقالات پولی معتقدند نمی توان طبق این دستورالعمل اقدام کرد. 

پتروشیمی‌ها مدعی هستند که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۶۹ درصد ارز ناشی از صادرات، در بازار داخلی به فروش رسیده است؛ یعنی بر اساس آمار مزبور، از ابتدای امسال تا ۲۱ فروردین‌ ۲۱۹ میلیون یورو، از ۲۲ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت مبلغ ۱۸۰ میلیون و ۷۸۴ هزار یورو، از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد یک‌میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۴۵۰ هزار یورو و از ۱۶ مرداد تا ۱۹ شهریور یک میلیارد و ۷۶ میلیون و ۸۵۹ هزار یورو ارز توسط پتروشیمی‌ها عرضه شده است که این میزان تا زمان معرفی بسته جدید ارزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه شده است.

کد خبر 25332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =