بازار در گرو دلالان و واردکنندگان/تأمین مواد اولیه چالش یزرگ

بازار لوازم خانگی آنطور که انصاری می گوید در گیر و دار نبود مواد اولیه و افزایش قیمت ارز قرار گرفته و نبود اطمینان از آینده ارز و یا واردات این حوزه را تحت تأثیر قرار داده است

بازار لوازم خانگی آنطور که دبیر کل انجمن لوازم خانگی می گوید در گیر و دار نبود مواد اولیه و افزایش قیمت ارز قرار گرفته و نبود اطمینان از آینده ارز و یا واردات این حوزه را تحت تأثیر قرار داده است.

انصاری با اشاره به این که نوسانات شدید در حوزه ارز باعث شده تأمین مواد اولیه در این بخش با چالش روبرو شود و این موضوع به معنای آن است که قیمت تمام شده افزایش یافته و تولیدکننده نداند باید چه تصمیمی برای بازار بگیرد.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه مسأله کمبود نقدینگی است که باعث شده تولید محدود باشد از طرفی نمی توان منابع مالی مورد نیاز را با نرخ های بهره کنونی تأمین کرد و این موضوع توجیه پذیری تولید را از بین می برد. وی ادامه داد این تنها مشکل ما نیست و باید واردات غیر قانونی لوازم خانگی را نیز به این مشکل باید افزود.

در این رابطه یک عضو کمیسیون تولید مجلس عنوان کرد آنچه بازار این محصولات را دچار سردرگمی کرده حضور دلالان در این حوزه است. این موضوع آنطور که پوربافرانی گفت باعث زیان های قابل توجهی به مصرف کننده می شود زیرا گاها تولید کننده و واسطه با ایجاد رانت در شرایط نیاز به لوازم خانگی  باعث رشد قیمت ها می شوند.

به گفته وی واسطه ها با ایجاد تقاضای کاذب در بازار قیمت ها را به طور مصنوعی بالا برده اند به همین دلیل افزایش قیمت ها غیرقانونی است. در این بین به گزارش اگزیم نیوز افزایش قیمت های داخلی در شرایطی که واردات این محصولات نیز با رشد قیمت روبرو شده است و همین امر باعث شده تا دولت در قیمت گذاری مداخله کند درحالیکه فعالان این حوزه موافق این موضوع نیستند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی نیز در این باره با اشاره به این که عرضه برخی برندهای اروپایی کاهش یافته از برخی نمایندگی ها گلایه کرد که تلاش می کنند قیمت ها را بالا ببرند. در حال حاضر یکی از الزامات فروش محصولات خانگی رصد محصول فروخته شده از طریق دریافت کارت ملی است، در عین حال باید محصول خریداری شده حداکثر ظرف 72 ساعت نصب شود. در عوض تولیدکنندگان لوازم خانگی توانستند افزایش قیمتی 20 درصدی را لحاظ کنند.

در کنار نوسان نرخ ارز، فعالان بازار بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که ممنوعیت‌های جدید واردات موجب شده تا تولید در واحدهای تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه با چالش‌های بسیاری مواجه شود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه واردات این نوع کالاها نیز ممنوع شده است، نمی‌توان آینده بازار را پیش بینی کرد و با این شرایط بنکداران، بایکوت کالا تا اطلاع ثانوی را در دستور کار قرار داده‌اند. اظهار نظری که واکنش متولیان این بخش را به همراه داشته؛ به‌طوری که متولیان این بخش این‌بار نیز از اقدامات تعزیراتی برای رفع این چالش خبر داده‌اند، اقدامی که شاید در کوتاه‌مدت پاسخگوی عبور از این مشکل باشد، ‌اما آنچه مسلم است، در بلند مدت نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند.

کد خبر 25373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =