بانکها ناگزیراز افزایش نرخ سود سپرده

به گفته کوروش پرویزیان بانکها به دنبال افزایش نرخ سود بانکی نیستند چرا که ساختار مالی بانک ها اجازه افزایش نرخ سود را به آنها نمی دهد؛ در واقع هزینه های بانک ها به قدری بالاست که این مساله به عنوان عامل تشدید کننده ناترازی ساختار بانکها عمل می کند

 مریم خورشیدی - افزایش نرخ سود بانکی در برخی از بانک ها  در حالی  صورت می پذیرد که  بانک مرکزی صراحتا اعلام کرده که در این خصوص مجوزی به بانکها نداده است؛ اخیرا برخی بانکها نرخ سود در روزهای اخیر بار دیگر نرخ سود سپرده های خود را افزایش داده اند و به مشتریان اعلام کرده اند که با سپرده گذاری در این بانک سود 23 درصدی دریافت می کنند.

 کوروش پرویزیان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در اینباره گفت: ما در بانکها به دنبال افزایش نرخ سود بانکی نیستیم چرا که ساختار مالی بانک ها اجازه افزایش نرخ سود را به آنها نمی دهد؛ در واقع هزینه های بانک ها به قدی بالاست که این مساله به عنوان عامل تشدید کننده ناترازی ساختار بانکها عمل می کند.

 پرویزیان در ادامه افزود: البته نرخ سود بانکی سال گذشته توسط بانک مرکزی به 20 درصد افزایش یافت و قبل از آن، بانک مرکزی یکسری از نرخ ها را در شهریور آزاد گذاشته بود و درآخرین اقدام نرخ های گذشته تمدید شد و بناست به زودی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، مصوبه جدیدی را در این حوزه اعلام کنند.

 وی خاطرنشان کرد: از طرفی نرخ سود تسهیلات نیر با افزایش نرخ سود سپرده ها رابطه مستقیم دارد و این چیزی نیست که مورد قبول و پذیرش فعالان اقتصادی باشد چرا که دریافت کنندگان تسهیلات توان پرداخت سودهای بالاتر را ندارند.

کوروش پرویزیان گفت: با وجود اینکه قبل از پایان سال، افزایش 5 درصدی نرخ سود سپرده ها را داشتیم اما این تصمیم  تاثیری بر نرخ ارز نداشت و متعادل کردن بازار ارز نداشت و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد.

وی بیان داشت: اعلام نرخ سود سپرده 20 درصدی و نرخ تسهیلات 18 درصدی  ناترازی بانک ها را در پی داشت و اگر تصمیم گرفته می شود که هزینه ای اضافه شود باید به جبران هزینه ها هم توجه داشت؛ این مساله مهمی است که اتفاقات اخیر در حوزه نرخ سود بانکی را توجیح می کند.

پرویزیان اذعان داشت: ازآنجاییکه بانک های خصوصی منابع گران تری را در مقایسه با بانک های دولتی در اختیار داشته و تعداد شعب کمتری و دسترسی محدودتری به بازار دارند، هزینه های پول در این بانک ها به نسبت بانک های بزرگ بالاتر است و این مساله باید در تحلیل ها مورد توجه قرار بگیرد.

 وی در خصوص اوراق ممشارکت دولتی  و اوراق گواهی سپرده 20 درصدی منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: این اوراق با سود بالاتر از  نرخ 15 درصدی بانک ها منتشر شد که این سیاست  منجر به افزایش هزینه بانک ها در  جذب منابع شد

پرویزیان معتقد است می بایست در این زمینه همه جانبه فکر کرد و اگر بناست در خصوص تعدیل یک بازار مانند ارز سیاست گذاری شود، نباید منحصرا از طریق افزایش نرخ سود بانکی به این مساله ورود کرد و باید جوانب دیگررا قبل از هر گونه تصمیم گیری سنجید.  

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزبر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار در سال گذشته نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله 15 درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت 10 درصد تعیین شد و بانک‌ها ملزم به اجرای این مصوبه سودی شدند. شهریور ماه سال گذشته این نرخ به 20 درصد افزایش یافت و در ادامه و آخرین اقدام این نرخ تمدید شد و در حال حاضر نظام بانکی در انتظار اعلام نرخ های جدید از سوی بانک مرکزی به سر می برد.

 

کد خبر 25382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =