تشکیل سویفت بین ایران، ترکیه، روسیه و چین راهکار عبور از محدودیت های دلاری

  مریم خورشیدی - سید جلال ابراهیمی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز از توسعه تعاملات تجاری ایران پیرو برقراری سوآپ ارزی بین دو کشور خبر داد و گفت: در پی برقراری سوآپ ارزی بین ایران و ترکیه و استفاده تجار دو کشور از پول ملی دو کشور در تبادل کالا ، تعاملات تجاری دو کشور در ابعاد مختلف گسترش می یابد.

ابراهیمی افزود: هم اکنون ترکیه با چین، ایران با ترکیه و ترکیه با روسیه در یک مبادلات دو به دو از پول ملی رایج کشورشان در مبادلات اقتصادی استفاده می کنند و اگر این تبادل اقتصادی به صورت گردشی و ضربدری صورت گیرد و چهار کشور همزمان بتوانند از پول های ملی خودشان در خرید و فروش استفاده کنند می توانند محدودیت های دلاری را به سادگی از میان برداشته و تعاملات خود را توسعه ذهند.

به گفته ابراهیمی چهار کشور یاد شده می توانند با تعریف یک سویفت مشترک، مبادلات تجاری خود در سطح مطلوب ادامه دهند؛ این همکاری می تواند ظرفیتهای اقتصادی این کشورها را با جمعیتی بیش از چهار میلیارد نفر،بعنوان بازارهای مهم منطقه شکوفا سازد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه اعلام کرد که به دنبال سفر لی یو جینگ معاون وزارت امور خارجه چین و همچنین نماینده ویژه دولت چین که دیدار رسمی از آنکارا داشت اعلام شد که روابط پکن و آنکارا در ابعاد مختلف در حال توسعه است.

 وی با تاکید بر اینکه استفاده از ارز محلی میتواند نقش اساسی در کمرنگ کردن نقش دلار در مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه ایفا می کند، گفت: علاوه بر سیاست های تازه در حوزه تجارتی بین ایران و ترکیه، در مذاکرات انجام شده لی جینگ و فواد اوکتای معاونت ریاست جمهوری ترکیه بر استفاده از یوان چین و لیر در تجارت دو جانبه بین دو کشور تاکید شد؛ دو طرف بر این باورند که این سیاست می تواند نقش پررنگی در بالارفت سطح مبادلات بازگانی چین و ترکیه داشته باشد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری استار ترکیه، استفاده از پول ملی در سرمایه گذاری ها روابط دوجانبه کشور ترکیه و چین را وارد مراحل جدید خواهد کرد. در ماه گذشته لی جینگ، معاون وزیر امور خارجه چین در بازدید از ترکیه با آقای برات آل بایراک وزیر دارائی و خزانه داری ترکیه نیز دیدار کرد و به توسعه روابط تجاری ، اقتصادی در کلیه زمینه ها تاکید کرد.

کد خبر 25390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =