افت نیم واحد درصدی رشد تجارت دنیا در سال ۲۰۱۸

WTO ارزیابی خود را از رشد تجارت در سال جاری نیم واحد درصد کاهش داده و به رقم ۳/۹ درصد رساند. همچنین پیش‌بینی کرد روند نزولی رشد حجم تجارت در سال آینده ادامه می‌یابد و به ۳/۷ درصد می‌رسد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از آسوشیتد پرس، سازمان تجارت جهانی (WTO) با اشاره به افزایش تنش‌های تجاری بین اقتصادهای بزرگ دنیا و افزایش ابهامات اقتصادی، پیش‌بینی خود را در مورد رشد تجارت جهانی کاهش داد.

این سازمان ارزیابی خود را از رشد تجارت در سال جاری نیم واحد درصد کاهش داده و به رقم 3/9 درصد رساند. همچنین WTO پیش‌بینی کرد روند نزولی رشد حجم تجارت در سال آینده ادامه می‌یابد و به 3/7 درصد می‌رسد.

روبرتو آزودو، دبیر کل WTO، گفته «با اینکه رشد تجارت همچنان قوی است، این کاهش به دلیل افزایش تنش‌هایی است که بین شرکای بزرگ تجاری شاهد هستیم.»

WTO به اقدامات تجاری جدیدی که صادرات اقتصادهای بزرگ را هدف قرار داده اشاره کرده که کنایه روشنی از تنش‌های آمریکا با شرکای تجاری بزرگش است.

آمریکا برای واردات کالاهایی مثل فولاد و آلومینیوم، تعرفه‌های سنگینی در نظر گرفته است؛ از جمله شرکای قدیمی و بزرگی مثل اتحادیه اروپا و کانادا. این کشور همچنین وارد مناقشه فزاینده‌ای با چین شده و این کشور را متهم کرده که شرکت‌های خارجی را مجبور می‌کند تا برای دسترسی به بازارهای چین، تکنولوژی خود را در اختیارشان قرار دهد.

دونالد ترامپ، اخیرا رقم تعرفه‌ها را برای 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی افزایش داده است. پکن هم در واکنش به این اقدام، برای 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه در نظر گرفته است.  

کد خبر 25393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =