برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در آنکارا در آینده ای نزدیک

به گفته سیدجلال ابراهیمی، کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و ترکیه به زودی با هدف طراحی نقشه راه تجاری و بررسی جوانب مختلف اقتصادی در توسعه بازرگانی، بررسی تعرفه های ترجیحی ، حذف دلار از سیستم مبادلات بازرگانی استفاده از سواپ ارزی و ایجاد مراکز اعتباری مشترک در آنکارا تشکیل می شود.

 مریم خورشیدی- سید جلال ابراهیمی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در شهر آنکارا خبر داد و گفت: این کمیسیون مشترک با هدف طراحی نقشه راه تجاری  و بررسی جوانب مختلف اقتصادی در توسعه بازرگانی، بررسی تعرفه های ترجیحی ، حذف دلار از سیستم مبادلات بازرگانی استفاده از سواپ ارزی ، استفاده از پول های ملی دو کشور ، بررسی نحوه ضمانت نامه های تجاری برای جایگزین سوییفت و نحوه استفاده از پیغام های جدید به جای سوییفت و ایجاد مراکز اعتباری مشترک تشکیل می شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر آقای موسوی رایزن سفارت ایران در ترکیه، و یلدیرم مدیر کل امور شهرک های صنعنی وزارت صنایع ترکیه، در ترکیه گفت: این دیدار نیز در جهت افزایش حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه و ایجاد ارتباطات تجاری وصنعتی بین شهرک های صنعتی ایران و ترکیه صورت گرفته است.

سید جلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه اعلام کرد: این دیدار به دنبال سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و پیگیری هدف گذاریهای اقتصادی انجام شده  و رساندن سطح مبادلات تجاری فی مابین  به 30 میلیارد دلار انجام پذیرفت.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و ترکیه،  تشکیل کمیسیون تجارت ترجیحی  و کمیسیون حمل و نقل ، رایزنی های گمرکی، روابط بانکی و تجارت مرزی را از جمله دستاوردهای مذاکرات دو جانبه بین ایران و ترکیه ذکر کرد و گفت: شهرک صنعتی مشترک در مناطق مرزی و استقرار صنایع مشترک المنافع فرصت  بهره مندی از ظرفیت های موجود را برای دو طرف فراهم می سازد و در ادامه جلب و جذب سرمایه از هر دو سو و نیز جلب سرمایه گذاری خارجی در پروژه های صنعتی در شهرک صنعتی مشترک را نیز به همراه خواهد داشت..

ابراهیمی گفت: به پیشنهاد مدیر کل شهرک های صنعتی ترکیه برای سرعت بخشی به هدفگذاریهای انجام شده  در حوزه ایجاد شهرک های صنعتی، گروهی از کارشناسان صنعتی از مناطق مختلف ترکیه به ایران سفر می کنند تا در تعامل رودررو با فعالان صنعتی ایرانی، شناخت کافی را در خصوص این پروژه کسب کنند.  

دکتر ابراهیمی با ذکر اهمیت شهرک های صنعتی در توسعه  و SME ها گفت:  همایش های مشترک شهرک های صنعتی میتواند نقش اساسی در بالارفت مبادلات تجاری و توسعه صنعت ایفا کند.

 وی همچنین از دعوت رایزن اقتصادی ایران در آنکارا از رئیس سندیکای کارفرمایان تولید داروی ترکیه  برای سفر به ایران خبر داد و گفت: رایزن اقتصادی ایران از رئیس سندیکای کارفرمایان تولید داروی ترکیه دعوت کرده تا  به همراه همراه هیاتی از واحدهای داروئی به منظور بازدید  و توسعه همکاری های تولید و همچنین بازار مشترک دارو به ایران سفر کنند؛ تونج کوکسال رئیس سندیکای تولیدکنندگان داروئی ترکیه از این دعوت استقبال کرده و هر دوطرف خواستار توسعه همکاری در زمینه داروهای بیوتکنولوژی و همکاری در مبادلات داروئی بین دو کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز ایران و ترکیه تلاش های مضاعفی را برای افزایش حجم مبادلات تجاری صنعتی را در حوزه اقتصادی ، بانکی و خرید مواد پتروشیمیکال و مواد معدنی و همچنین قطعات صنعتی و حل مسائل تجاری و توسعه روابط کمیسیون های مشترک نقشه راه همکاری های اقتصادی را آغاز کرده اند.

 

کد خبر 25410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =