نهادهای اقتصادی جهانی خواستار اصلاحات فوری در تجارت بین‌الملل شدند

سازمان تجارت جهانی (WTO)، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی خواستار ایجاد اصلاحات فوری در نظام تجاری چندجانبه شدند

به گزارش بلومبرگ، سازمان تجارت جهانی (WTO)، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی خواستار ایجاد اصلاحات فوری در نظام تجاری چندجانبه شدند.

این سه سازمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «چالش فوری امروز این است که قدرت منحصر به فرد WTO مهار شود. سرعت کند اصلاحات از اوایل دهه 2000، تغییرات اساسی در اقتصاد مدرنی که ارتباطات در آن بیشتر شده و ریسک اثرات معکوس سیاست‌های تجاری، نشان‌دهنده ضرورت بازبینی فوری در اصلاحات سیاست تجاری است.»

رییس جمهور آمریکا در نشست اخیر سازمان ملل در هفته گذشته، جهانی‌سازی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و مشارکت آمریکا در موسساتی مثل WTO را زیر سوال برد.

در ضمن، نتایج حاصل شده از تشدید درگیری تجاری بین آمریکا و چین، باعث شده WTO پیش‌بینی خود را از رشد تجارت جهانی کاهش دهد.

بیانیه مشترک این گروه‌های مستقر در واشنگتن، اقدامات خاصی را به هدف مدرن‌سازی قوانین WTO خلاصه‌سازی کرده است؛ از جمله تمرکز بر افزایش دسترسی به بازار برای تجارت الکترونیک، ساختارهای مذاکره انعطاف‌پذیرتر و شفافیت بهتر سیاست‌های تجاری دولت‌ها.

پیشنهادهایی که از سوی این گروه‌ها مطرح شده، نشان‌دهنده اهداف متعددی است که در طرح‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا و کانادا عنوان شده بود. کشورهایی مثل کانادا و اتحادیه اروپا، با تشخیص وضعیت نامناسب WTO، در حال زمینه‌چینی برای به‌روز رسانی قوانین این سازمان هستند.

با اینکه چین و آمریکا هم لزوم این تغییر را تصدیق کرده‌اند، اما دیدگاه‌هایی قطبی‌شده در مورد شیوه انجام این کار دارند.

WTO، IMF و بانک جهانی به صورت مشترک خواستار تصویب قوانین جدیدی شده‌اند که افزایش نقش تجارت الکترونیک را در کنار سرمایه‌گذاری و تجارت خدمات در قرن 21 مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 25425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =